Välipalatuotteiden suunnittelu Place to be Haagalle
Anttila, Annumaria (2018)
Anttila, Annumaria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133328
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja se on tehty toimeksiantona Haaga-Helia ammattikorkeakoululle. Toimeksianto oli suunnitella neljä erilaista välipalatuotetta Haagan kampuksen opiskelijaravintolaan. Työn tarkoituksena on rikastuttaa ja monipuolistaa Caffelin, eli Haagan kampuksen opiskelija- ja henkilöstöravintolan, välipalatarjontaa.
Place to be Haaga – oppimiskonsepti on Haagan kampuksella uusi, ja sen tarkoituksena on mahdollistaa uuden opetussuunnitelman tehokasta käyttöönottoa sekä rikastuttaa hospitality-alaamme luomalla oivallusta ja rohkeampaa ajattelua. Konseptin tarkoituksena on toimia yhteistyössä opiskelijoiden, opettajien sekä yhteistyökumppaneiden kesken, ja edesauttaa muun muassa tuote- ja konseptikehitystä.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta koostuu yleisesti tuotekehityksestä sekä tarkemmin ruokatuotteen tuotekehityksestä. Tietoperustassa on keskitytty myös vakioituun ruokaohjeeseen sekä ravitsemukseen. Työn empiirisessä osassa esitellään toimeksiantaja ja kuvataan koko prosessin kulku yksityiskohtaisesti. Työn suunnittelu alkoi kesällä 2017 ja konkreettinen työ tapahtui syksyllä 2017.
Opinnäytetyön tueksi ja pohjaksi suoritettiin kysely, jolla kartoitettiin Caffelin asiakaskunnan tarpeita. Kyselyn tuloksia käytettiin tuotesuunnittelun pohjana. Tämän opinnäytetyön produktina syntyi 5 erilaista välipalatuotetta, joille jokaiselle tehtiin raaka-aineiden perusteella kustannuslaskelmat ja niistä edelleen myyntikatelaskelmat. Tuotteiden reseptiikat vakioitiin tarkasti ja valmistusvaiheet huomioitiin aina esillepanoon asti. Välipalatuotteita testattiin Haagan kampuksella kerran ja tuotteista valmistettiin maistiaisia Caffelin asiakkaille. Samalla kerättiin palautetta, jota pystyttiin hyödyntämään tarkasteltaessa tuotteiden onnistuneisuutta.
Välipalatuotteista saatu palaute oli yleisesti hyvin positiivista ja tuotteiden hinnat pysyivät opiskelijaystävällisinä. Myyntikateprosentit saatiin lähes jokaisen tuotteen osalta selkeästi kannattaviksi.
Place to be Haaga – oppimiskonsepti on Haagan kampuksella uusi, ja sen tarkoituksena on mahdollistaa uuden opetussuunnitelman tehokasta käyttöönottoa sekä rikastuttaa hospitality-alaamme luomalla oivallusta ja rohkeampaa ajattelua. Konseptin tarkoituksena on toimia yhteistyössä opiskelijoiden, opettajien sekä yhteistyökumppaneiden kesken, ja edesauttaa muun muassa tuote- ja konseptikehitystä.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta koostuu yleisesti tuotekehityksestä sekä tarkemmin ruokatuotteen tuotekehityksestä. Tietoperustassa on keskitytty myös vakioituun ruokaohjeeseen sekä ravitsemukseen. Työn empiirisessä osassa esitellään toimeksiantaja ja kuvataan koko prosessin kulku yksityiskohtaisesti. Työn suunnittelu alkoi kesällä 2017 ja konkreettinen työ tapahtui syksyllä 2017.
Opinnäytetyön tueksi ja pohjaksi suoritettiin kysely, jolla kartoitettiin Caffelin asiakaskunnan tarpeita. Kyselyn tuloksia käytettiin tuotesuunnittelun pohjana. Tämän opinnäytetyön produktina syntyi 5 erilaista välipalatuotetta, joille jokaiselle tehtiin raaka-aineiden perusteella kustannuslaskelmat ja niistä edelleen myyntikatelaskelmat. Tuotteiden reseptiikat vakioitiin tarkasti ja valmistusvaiheet huomioitiin aina esillepanoon asti. Välipalatuotteita testattiin Haagan kampuksella kerran ja tuotteista valmistettiin maistiaisia Caffelin asiakkaille. Samalla kerättiin palautetta, jota pystyttiin hyödyntämään tarkasteltaessa tuotteiden onnistuneisuutta.
Välipalatuotteista saatu palaute oli yleisesti hyvin positiivista ja tuotteiden hinnat pysyivät opiskelijaystävällisinä. Myyntikateprosentit saatiin lähes jokaisen tuotteen osalta selkeästi kannattaviksi.