Yläkoulut ja nuorisotyö toiminnallisempaan yhteistyöhön
Brusila, Elisa (2018)
Brusila, Elisa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133303
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia yläkoulujen ja nuorisotyön toiminnallisen yhteistyön mahdollisuuksia ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tarkoituksena on selvittää yläkouluissa toteutuneita toiminnallisuutta ja fyysistä aktiivisuutta edistäviä toimintatapoja. Yläkouluikäisten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt huolestuttavalla tavalla. Nuoret viettävät suurimman osan ajastaan koulussa ja sen vuoksi koulun arkeen pitäisi saada fyysistä aktiivisuutta tukevia toimintatapoja. Oppilaat istuvat passiivisesti valitettavan pitkiä aikoja koulupäivän aikana. Toiminnallisuuden lisääminen opetukseen voisi ratkaista passiivisuuden ongelman.
Opinnäytetyön tilaajana toimii ToiMeen!-hanke, jonka tarkoituksena on kehittää yläkoulujen arkea toiminnallisempaan ja fyysisesti aktiivisempaan suuntaan. Hankkeen nimi tiivistää hankkeen pääasiallisen tehtävän: Toiminnalliset menetelmät avuksi aineenopettajan arkeen. Hanke sai alkunsa vuonna 2015 ja hanketta koordinoi Humanistinen ammattikorkeakoulu ja rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö. Hanke on tarjonnut valtakunnallisesti yläkoulun opettajille koulutuksia ja materiaaleja toiminnallisuuden tukemiseksi.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kolmen kunnan yläkoulujen opettajia, rehtoreita sekä nuorisotyöntekijöitä. Kohdekuntia olivat Lahti, Kotka ja Orivesi. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen puolistrukturoitu yksilöhaastattelu. Tietoperustaa aiheeseen kartoitettiin havainnoimalla ja keskustelemalla hankkeessa toimivien työntekijöiden kanssa. Aihetta tutkittiin tämän tietoperustan sekä monipuolisten lähteiden avulla.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että yläkoulujen ja nuorisotyön tekemä yhteistyö nähdään koulujen toimintaa kehittävänä ja tukevana muotona. Nuorisotyön merkitys ja nuorisotyöntekijöiden tuoma uusi, läsnä oleva ja turvallinen aikuinen koetaan kouluissa nuorten hyvinvointia ja koulumenestystä tukevaksi. Yhteistyön haasteina nähdään resurssien niukkuus, kuten nuorisotyöntekijöiden ja koulupihan välineiden vähäinen määrä.
Kehittämistyön aihe on ajankohtainen ja keskustelua herättävä. Toiminnallisuuden lisääminen kouluihin ei ole yksiselitteinen asia ja se vaatii koko koulun henkilökunnalta ja myös oppilailta asenteellista muutosta sekä kiinnostusta muuttaa koulun toimintakulttuuria. Tämä opinnäytetyö antaa tietoa ja konkreettisia esimerkkejä toimivan yhteistyön luomiseksi yläkoulujen ja nuorisotyön välillä. Opinnäytetyö on merkityksellinen yläkoulujen opettajille ja nuorisotyöntekijöille, jotka työskentelevät yhteistyössä koulujen kanssa. Työ antaa ohjeita ja valmiuksia toimivaan yhteistyöhön ja sitä kautta saadaan lisättyä toiminnallisuutta koulun arkeen.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia yläkoulujen ja nuorisotyön toiminnallisen yhteistyön mahdollisuuksia ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tarkoituksena on selvittää yläkouluissa toteutuneita toiminnallisuutta ja fyysistä aktiivisuutta edistäviä toimintatapoja. Yläkouluikäisten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt huolestuttavalla tavalla. Nuoret viettävät suurimman osan ajastaan koulussa ja sen vuoksi koulun arkeen pitäisi saada fyysistä aktiivisuutta tukevia toimintatapoja. Oppilaat istuvat passiivisesti valitettavan pitkiä aikoja koulupäivän aikana. Toiminnallisuuden lisääminen opetukseen voisi ratkaista passiivisuuden ongelman.
Opinnäytetyön tilaajana toimii ToiMeen!-hanke, jonka tarkoituksena on kehittää yläkoulujen arkea toiminnallisempaan ja fyysisesti aktiivisempaan suuntaan. Hankkeen nimi tiivistää hankkeen pääasiallisen tehtävän: Toiminnalliset menetelmät avuksi aineenopettajan arkeen. Hanke sai alkunsa vuonna 2015 ja hanketta koordinoi Humanistinen ammattikorkeakoulu ja rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö. Hanke on tarjonnut valtakunnallisesti yläkoulun opettajille koulutuksia ja materiaaleja toiminnallisuuden tukemiseksi.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kolmen kunnan yläkoulujen opettajia, rehtoreita sekä nuorisotyöntekijöitä. Kohdekuntia olivat Lahti, Kotka ja Orivesi. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen puolistrukturoitu yksilöhaastattelu. Tietoperustaa aiheeseen kartoitettiin havainnoimalla ja keskustelemalla hankkeessa toimivien työntekijöiden kanssa. Aihetta tutkittiin tämän tietoperustan sekä monipuolisten lähteiden avulla.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että yläkoulujen ja nuorisotyön tekemä yhteistyö nähdään koulujen toimintaa kehittävänä ja tukevana muotona. Nuorisotyön merkitys ja nuorisotyöntekijöiden tuoma uusi, läsnä oleva ja turvallinen aikuinen koetaan kouluissa nuorten hyvinvointia ja koulumenestystä tukevaksi. Yhteistyön haasteina nähdään resurssien niukkuus, kuten nuorisotyöntekijöiden ja koulupihan välineiden vähäinen määrä.
Kehittämistyön aihe on ajankohtainen ja keskustelua herättävä. Toiminnallisuuden lisääminen kouluihin ei ole yksiselitteinen asia ja se vaatii koko koulun henkilökunnalta ja myös oppilailta asenteellista muutosta sekä kiinnostusta muuttaa koulun toimintakulttuuria. Tämä opinnäytetyö antaa tietoa ja konkreettisia esimerkkejä toimivan yhteistyön luomiseksi yläkoulujen ja nuorisotyön välillä. Opinnäytetyö on merkityksellinen yläkoulujen opettajille ja nuorisotyöntekijöille, jotka työskentelevät yhteistyössä koulujen kanssa. Työ antaa ohjeita ja valmiuksia toimivaan yhteistyöhön ja sitä kautta saadaan lisättyä toiminnallisuutta koulun arkeen.