Base Maintenance Capability Research Embraer 190
Fernandez , Nicolas (2018)
Fernandez , Nicolas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803133278
Tiivistelmä
Finnairin tekniset palvelut (FTO) on organisaatio joka tuottaa teknisiä palveluja Finnairille. Tällä hetkellä FTO tarjoaa linjahuoltoa Finnairin Airbus 350-, Airbus 330-, Airbus 32-, Embraer 190- ja ATR-72-lentokoneille. FTO:n päävastuu on varmistaa Finnairin laivaston jatkuva lentokelpoisuus.
Ilma-alusten huoltotoiminta jaetaan linjanhuoltoon ja perushuoltoon. Linjahuolto on koneen päivittäistä huoltoa. Se koostuu päivittäin, viikoittain ja kuukausittain suoritettavista tarkastuksista sekä vikojen korjaamisista. Perushuolto, jota kutsutaan myös raskaaksi huolloksi, on laaja tarkastus kerran kahdessa vuodessa tai joskus kolmessa vuodessa. Aikaisemmin Finnair on tehnyt perushuoltoja Helsingissä kaikille koneilleen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia FTO:n nykyistä kykyä suorittaa perushuoltoja Helsingissä. Päätavoitteena oli selvittää, mitkä investoinnit FTO:n on tehtävä, jotta perushuoltoja voidaan suorittaa. Investoinnit koskevat materiaaleja, työkaluja, laitteita ja henkilöstötarpeita.
Tutkimuksen perustana olivat Embraerin käsikirjat, erityisesti maintenance planning document (MPD). Tietoa kerättiin myös tutkimalla muita lähteitä ja haastattelemalla henkilö-kuntaa. Embraer toimitti tietoa muiden yhtiöiden kokemuksista.
Tutkimuksen mukaan FTO:lla on hyvät tilat ja resurssit perushuoltojen tekemiseen. FTO tuottaa linjahuolto palveluja Embraer 190 laivastolle, joten suurin osa erikoistyökaluista on jo saatavilla. Suurimmat kustannukset muodostuvat telakoiden hankkimisesta ja työn-tekijöiden palkkaamisesta. Investointikuluja ja -riskejä voidaan alentaa käyttämällä vuokratyövoimaa sekä yhtiön omia työntekijöitä.
Ilma-alusten huoltotoiminta jaetaan linjanhuoltoon ja perushuoltoon. Linjahuolto on koneen päivittäistä huoltoa. Se koostuu päivittäin, viikoittain ja kuukausittain suoritettavista tarkastuksista sekä vikojen korjaamisista. Perushuolto, jota kutsutaan myös raskaaksi huolloksi, on laaja tarkastus kerran kahdessa vuodessa tai joskus kolmessa vuodessa. Aikaisemmin Finnair on tehnyt perushuoltoja Helsingissä kaikille koneilleen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia FTO:n nykyistä kykyä suorittaa perushuoltoja Helsingissä. Päätavoitteena oli selvittää, mitkä investoinnit FTO:n on tehtävä, jotta perushuoltoja voidaan suorittaa. Investoinnit koskevat materiaaleja, työkaluja, laitteita ja henkilöstötarpeita.
Tutkimuksen perustana olivat Embraerin käsikirjat, erityisesti maintenance planning document (MPD). Tietoa kerättiin myös tutkimalla muita lähteitä ja haastattelemalla henkilö-kuntaa. Embraer toimitti tietoa muiden yhtiöiden kokemuksista.
Tutkimuksen mukaan FTO:lla on hyvät tilat ja resurssit perushuoltojen tekemiseen. FTO tuottaa linjahuolto palveluja Embraer 190 laivastolle, joten suurin osa erikoistyökaluista on jo saatavilla. Suurimmat kustannukset muodostuvat telakoiden hankkimisesta ja työn-tekijöiden palkkaamisesta. Investointikuluja ja -riskejä voidaan alentaa käyttämällä vuokratyövoimaa sekä yhtiön omia työntekijöitä.