Kannattavan messutoiminnan suunnittelu : Tutkimus kannattavuudesta
Karppinen, Janne (2018)
Karppinen, Janne
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803123275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803123275
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mahdollisen messutoiminnan kannattavuutta kannattavuuslaskelman avulla Kouvolan alueella. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan liiketoimintasuunnitelmaa ja käydään läpi tuleva toiminta eli se, mitä toimenpiteitä vaaditaan kannattavan messutoiminnan järjestämiseen. Työn tavoitteena oli selvittää, paljonko toimintaa tulisi olla, jotta toiminnasta saataisiin kannattavaa eli ainakin kaikki kulut saataisiin katettua toiminnalla. Tavoitteena oli myös selvittää, onko järkevää perustaa messutapahtumia Kouvolassa.
Opinnäytetyössä perehdytään kattavasti messutapahtuman eri asiakasryhmiin ja yleisesti markkinointiin, sillä nämä ovat ne tekijät, jotka määrittävät messutapahtuman suosion ja menestyksen. Työn teoriaosuus perustuu yleiseen tietoon messutapahtumista, messuosallistumisesta ja liiketoimintasuunnitelmasta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tavoitteena on antaa mahdollisimman laaja näkemys lukijalle erilaisien messutapahtumien toiminnasta ja liiketoimintasuunnitelmasta.
Messutapahtuman kannattavuuden tutkiminen ja selvittäminen tapahtui kannattavuuslaskelman muodossa. Tämä tehtiin niin, että ensin työssä selvitettiin messutapahtuman toiminnasta ja toimitilan ylläpidosta syntyvät kulut. Kuluista laskettiin kannattavuuslaskelman avulla, kuinka paljon on oltava tuloja vuosittain, jotta tuloksesi saataisiin 0.
Johtopäätöksenä tutkimuksessa todettiin, että toimitilalla ei ole taloudellisesti kannattavaa järjestää ympärivuotista messutoimintaa, sen suurien kuukausittaisten kulujen ja laajan kilpailun takia. Ainoa keino, jolla messutoiminnasta saataisiin kannattavaa ja erotuttaisiin kilpailijoista, olisi täysin uudenlaisen messutoiminnan kehittäminen.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin opinnäytetyössä niin liiketoimintasuunnitelman muodossa kuin kannattavuuslaskelmassa. Tässä työssä on helposti nähtävillä toimeksiantajalle, mitä kaikkea messutapahtuman suunnittelu ja toteutus vaativat sekä mitä asioita on otettava huomioon, kun tarkoituksena on laskea ja tutkia messutoiminnan kannattavuutta sekä suunnitella budjettia.
Opinnäytetyössä perehdytään kattavasti messutapahtuman eri asiakasryhmiin ja yleisesti markkinointiin, sillä nämä ovat ne tekijät, jotka määrittävät messutapahtuman suosion ja menestyksen. Työn teoriaosuus perustuu yleiseen tietoon messutapahtumista, messuosallistumisesta ja liiketoimintasuunnitelmasta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tavoitteena on antaa mahdollisimman laaja näkemys lukijalle erilaisien messutapahtumien toiminnasta ja liiketoimintasuunnitelmasta.
Messutapahtuman kannattavuuden tutkiminen ja selvittäminen tapahtui kannattavuuslaskelman muodossa. Tämä tehtiin niin, että ensin työssä selvitettiin messutapahtuman toiminnasta ja toimitilan ylläpidosta syntyvät kulut. Kuluista laskettiin kannattavuuslaskelman avulla, kuinka paljon on oltava tuloja vuosittain, jotta tuloksesi saataisiin 0.
Johtopäätöksenä tutkimuksessa todettiin, että toimitilalla ei ole taloudellisesti kannattavaa järjestää ympärivuotista messutoimintaa, sen suurien kuukausittaisten kulujen ja laajan kilpailun takia. Ainoa keino, jolla messutoiminnasta saataisiin kannattavaa ja erotuttaisiin kilpailijoista, olisi täysin uudenlaisen messutoiminnan kehittäminen.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin opinnäytetyössä niin liiketoimintasuunnitelman muodossa kuin kannattavuuslaskelmassa. Tässä työssä on helposti nähtävillä toimeksiantajalle, mitä kaikkea messutapahtuman suunnittelu ja toteutus vaativat sekä mitä asioita on otettava huomioon, kun tarkoituksena on laskea ja tutkia messutoiminnan kannattavuutta sekä suunnitella budjettia.