Muutto- ja vuositarkastusten kehittäminen rakennusliikkeen omaperusteisissa kohteissa
Lehto, Mervi (2018)
Lehto, Mervi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803113222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803113222
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakennusliikkeen omaperusteisten RS-kohteiden muutto- ja vuositarkastusten kehittäminen. Työn aikana tehtiin yhteistyötä Congrid-ohjelmiston kehittäjien kanssa, jotta muutto- ja vuositarkastuksiin saadaan avuksi rakennustuotannon dokumentoinnin sähköinen työkalu. Alatavoitteena opinnäytetyössä oli luoda asiakaspolku, joka kertoo asiakkaan ”askeleet” Peabilla kaupanteosta aina vuositarkastukseen asti.
Tutkimuskirjallisuutena käytettiin asuntokauppalakia, Rakennusteollisuus RT ry:n julkaisemia uuden asunnon tarkastamisohjeita ja asiakastyytyväisyyttä käsittelevää kirjallisuutta. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla, opinnäytetyön ohjausryhmän kokouksissa, Congridin järjestämässä Admin-päivässä ja Skype-palaverissa Peabin kymmenen asiakaspalvelun asiantuntijan kanssa. Congridin varsinainen muutto- ja vuositarkastusohjelma ei ollut työn aikana vielä käytettävissä, mutta Asunto-osakeyhtiö Turun Korkeavuoressa muuttotarkastukset tehtiin sähköisesti käyttäen Congridin havaintolistaa.
Sähköisellä muutto- ja vuositarkastustyökalulla parannetaan sekä asiakaspalvelua että työnjohdon tehokkaampaa työskentelyä. Congridin käyttö on helppoa ja nopeuttaa virheiden lajittelua, lähettämistä urakoitsijoille, korjausten seurantaa, dokumentointia ja arkistointia. Hyvä sähköinen käyttöliittymä on vain yksi edellytys tyytyväisempiin asiakkaisiin. Ennen muuttotarkastusta asuntojen tulee valmistua aikataulussaan, niiden tulee olla virheettömiä ja siivottu huolellisesti. Muuttotarkastuksessa tulee olla mukana kaksi työnjohtajaa. Toinen hoitaa muuttotarkastuksen aikana pienten virheiden korjaamisen ”korjaustiimin” kanssa, ja toinen vastaa asiakaspalvelusta ja käytönopastuksesta. Lisäksi hyvään asiakaspalveluun kuuluu muutto- ja vuositarkastusten virheiden nopea välittäminen urakoitsijoille ja niiden korjaaminen viivytyksettä.
Tutkimuskirjallisuutena käytettiin asuntokauppalakia, Rakennusteollisuus RT ry:n julkaisemia uuden asunnon tarkastamisohjeita ja asiakastyytyväisyyttä käsittelevää kirjallisuutta. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla, opinnäytetyön ohjausryhmän kokouksissa, Congridin järjestämässä Admin-päivässä ja Skype-palaverissa Peabin kymmenen asiakaspalvelun asiantuntijan kanssa. Congridin varsinainen muutto- ja vuositarkastusohjelma ei ollut työn aikana vielä käytettävissä, mutta Asunto-osakeyhtiö Turun Korkeavuoressa muuttotarkastukset tehtiin sähköisesti käyttäen Congridin havaintolistaa.
Sähköisellä muutto- ja vuositarkastustyökalulla parannetaan sekä asiakaspalvelua että työnjohdon tehokkaampaa työskentelyä. Congridin käyttö on helppoa ja nopeuttaa virheiden lajittelua, lähettämistä urakoitsijoille, korjausten seurantaa, dokumentointia ja arkistointia. Hyvä sähköinen käyttöliittymä on vain yksi edellytys tyytyväisempiin asiakkaisiin. Ennen muuttotarkastusta asuntojen tulee valmistua aikataulussaan, niiden tulee olla virheettömiä ja siivottu huolellisesti. Muuttotarkastuksessa tulee olla mukana kaksi työnjohtajaa. Toinen hoitaa muuttotarkastuksen aikana pienten virheiden korjaamisen ”korjaustiimin” kanssa, ja toinen vastaa asiakaspalvelusta ja käytönopastuksesta. Lisäksi hyvään asiakaspalveluun kuuluu muutto- ja vuositarkastusten virheiden nopea välittäminen urakoitsijoille ja niiden korjaaminen viivytyksettä.