OPETUSVIDEO KESTOKATETROINNISTA CENTRIA-AMMATTIKORKEAKOULULLE
Gebbia, Arianna; Hyyppä, Elli (2018)
Gebbia, Arianna
Hyyppä, Elli
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803093184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803093184
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toteutettiin tuotekehittelyprojektina, jonka tarkoituksena oli luoda selkeä ja tiivis opetusvideo Centria-ammattikorkeakoulun käyttöön. Opetusvideo tuotettiin teoriaopetuksen tueksi hoitotyön opiskelijoille. Sen tavoitteena on tukea heidän oppimistaan ja kontaktiopetusta kliinisen hoi-totyön toimenpiteisiin kuuluvan kestokatetroinnin oppimisessa.
Työmme teoriaosuudessa käytiin läpi yleistä oppimista, video-opetusta, sairaanhoitajan ammatillista osaamista ja kestokatetrointia. Työssämme käsiteltiin myös tuotekehittelyprojektin eri vaiheet. Työm-me lopussa pohdimme eettisyyttä, luotettavuutta sekä työmme etenemistä ja toteutumista.
Ennen opetusvideon kuvaamista teimme alkukartoituskyselyn viimeisen vuoden hoitotyön opiskelijoil-le. Sen tarkoituksena oli kartoittaa sitä, mitä he toivoisivat opetusvideon sisällöksi. Heidän toiveensa ja mielipiteensä huomiotiin laatiessamme käsikirjoitusta. Videon kuvaaminen toteutettiin syksyllä 2017, ja projektissamme oli mukana opinnäytetyömme ohjaaja sekä Centria-ammattikorkeakoulun digisuun-nittelija. Projektiryhmän oltua tyytyväinen videoon näytimme sitä vielä viimeisen vuoden hoitotyön opiskelijoille ja heidän palautteidensa perusteella muokkasimme videon lopulliseen muotoon. Opetus-video jätettiin hoitotyön opettajien vapaaseen käyttöön Centria-ammattikorkeakoululle.
Jatkotutkimushaasteena on tehdä opetusvideo englannin kielellä, jolloin myös kansainväliset hoitotyön opiskelijat voisivat hyödyntää sitä. Toisena jatkotutkimushaasteena voisi olla uusien verkkotehtävien kehittäminen, joiden avulla voitaisiin tukea opiskelijoiden oppimista liittyen kestokatetrointiin.
Työmme teoriaosuudessa käytiin läpi yleistä oppimista, video-opetusta, sairaanhoitajan ammatillista osaamista ja kestokatetrointia. Työssämme käsiteltiin myös tuotekehittelyprojektin eri vaiheet. Työm-me lopussa pohdimme eettisyyttä, luotettavuutta sekä työmme etenemistä ja toteutumista.
Ennen opetusvideon kuvaamista teimme alkukartoituskyselyn viimeisen vuoden hoitotyön opiskelijoil-le. Sen tarkoituksena oli kartoittaa sitä, mitä he toivoisivat opetusvideon sisällöksi. Heidän toiveensa ja mielipiteensä huomiotiin laatiessamme käsikirjoitusta. Videon kuvaaminen toteutettiin syksyllä 2017, ja projektissamme oli mukana opinnäytetyömme ohjaaja sekä Centria-ammattikorkeakoulun digisuun-nittelija. Projektiryhmän oltua tyytyväinen videoon näytimme sitä vielä viimeisen vuoden hoitotyön opiskelijoille ja heidän palautteidensa perusteella muokkasimme videon lopulliseen muotoon. Opetus-video jätettiin hoitotyön opettajien vapaaseen käyttöön Centria-ammattikorkeakoululle.
Jatkotutkimushaasteena on tehdä opetusvideo englannin kielellä, jolloin myös kansainväliset hoitotyön opiskelijat voisivat hyödyntää sitä. Toisena jatkotutkimushaasteena voisi olla uusien verkkotehtävien kehittäminen, joiden avulla voitaisiin tukea opiskelijoiden oppimista liittyen kestokatetrointiin.