Tiede tutuksi, vinkkivihko Vesseleille
Jalaja, Kati (2018)
Jalaja, Kati
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083169
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda helposti käyttöönotettava ja valmiita suunnitelmia varhaiskasvatukseen sisältävä tiedekasvatuspaketti, lapsia kiinnostavista asioista. Tavoitteena oli luoda vuosikelloon perustuva vinkkivihkonen tiedekasvatuksesta sekä tarvikepaketti. Vinkkivihkonen sisältää myös muutamia lisäosioita, joita voisi ottaa käyttöön oman kiinnostuksen mukaan. Vinkkivihon valmiit suunnitelmat ovat helposti muokattavia eri ikäryhmille.
Opinnäytetyö toteutettiin Nakkilan kunnan Kuperkeikka-päiväkodissa Vesselit-ryhmässä syksyn 2017 aikana osana normaalia päiväkotiarkea. Vesselit ovat 5-vuotiaiden pienryhmä, jossa oli toteutushetkellä 13 lasta.
Oppaan suunnittelussa käytettiin monia lähteitä, jotka liittyivät lapsen oppimiseen ja erityisesti tutkivaan oppimiseen sekä tiedekasvatukseen. Vinkkivihkonen avaa kasvattajan, lapsen ja toimintaympäristön roolia toiminnassa. Vinkkivihkonen antaa myös vinkkejä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä Internet-sivustoista.
Tutkiva toiminta päiväkodissa tukee varhaiskasvatuksen uusia tavoitteita ja antaa hyvän pohjan elinikäiselle oppimiselle.
Opinnäytetyö toteutettiin Nakkilan kunnan Kuperkeikka-päiväkodissa Vesselit-ryhmässä syksyn 2017 aikana osana normaalia päiväkotiarkea. Vesselit ovat 5-vuotiaiden pienryhmä, jossa oli toteutushetkellä 13 lasta.
Oppaan suunnittelussa käytettiin monia lähteitä, jotka liittyivät lapsen oppimiseen ja erityisesti tutkivaan oppimiseen sekä tiedekasvatukseen. Vinkkivihkonen avaa kasvattajan, lapsen ja toimintaympäristön roolia toiminnassa. Vinkkivihkonen antaa myös vinkkejä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä Internet-sivustoista.
Tutkiva toiminta päiväkodissa tukee varhaiskasvatuksen uusia tavoitteita ja antaa hyvän pohjan elinikäiselle oppimiselle.