Positiivinen pedagogiikka ja reflektiivisyys - toimintapajat kasvattajille
Prepula, Linda (2018)
Prepula, Linda
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083151
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli mahdollistaa Niinivaaran vuoropäiväkodin vuorohoitotiimin työntekijöille toiminnallisten menetelmien keinoin, tiedon sekä kokemusten jakaminen positiivisesta pedagogiikasta. Tavoitteena oli järjestää toimintapajoja, joissa käsiteltäisiin positiivista pedagogiikkaa mm. toiminnallisilla harjoitteilla sekä yhteisen reflektion kautta. Toimeksiantajalla oli tarve järjestää vuorohoitotiimille yhteisiä kokoontumisia sekä mahdollisuus keskusteluun positiivisesta pedagogiikasta.
Ennen toimintapajoja toteutin kasvattajille kyselyn, joka toimi ohjaavana tekijänä pajojen sisäisille teemoille. Toiminnallinen opinnäytetyö piti sisällään kaksi toimintapajaa, ennakkotehtävät kasvattajille sekä pajojen välille sijoittuneen välitehtävän. Kaikki toteutetut harjoitteet on koottu yhteen toiminnallisen opinnäytetyön tuotokseksi.
Toimintapajoissa käydyissä keskusteluissa sekä kasvattajien antamissa palautteissa kasvattajat toivat esille oppimiaan tai huomaamiaan asioita toimintapajoihin osallistumisen aikana. Uudet ideat, kehuminen, positiivisen palautteen antaminen, yhteiset pohdinnat, avarakatseisuus sekä toisten mielipiteiden huomioon ottamisen tärkeys olivat mm. asioita, joita kasvattajat mainitsivat.
Jatkotutkimuksia aiheesta voisi tehdä erilaisten näkökulmien kautta esim. lasten ja vanhempien kanssa. Pidemmän ajan prosessi kasvattajien kanssa toteutettuna olisi myös mielenkiintoinen.
Ennen toimintapajoja toteutin kasvattajille kyselyn, joka toimi ohjaavana tekijänä pajojen sisäisille teemoille. Toiminnallinen opinnäytetyö piti sisällään kaksi toimintapajaa, ennakkotehtävät kasvattajille sekä pajojen välille sijoittuneen välitehtävän. Kaikki toteutetut harjoitteet on koottu yhteen toiminnallisen opinnäytetyön tuotokseksi.
Toimintapajoissa käydyissä keskusteluissa sekä kasvattajien antamissa palautteissa kasvattajat toivat esille oppimiaan tai huomaamiaan asioita toimintapajoihin osallistumisen aikana. Uudet ideat, kehuminen, positiivisen palautteen antaminen, yhteiset pohdinnat, avarakatseisuus sekä toisten mielipiteiden huomioon ottamisen tärkeys olivat mm. asioita, joita kasvattajat mainitsivat.
Jatkotutkimuksia aiheesta voisi tehdä erilaisten näkökulmien kautta esim. lasten ja vanhempien kanssa. Pidemmän ajan prosessi kasvattajien kanssa toteutettuna olisi myös mielenkiintoinen.