Sosiaalisen median strategian luominen : Case: StepUp Oy
Koivu, Marina (2018)
Koivu, Marina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083133
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median käyttöä StepUp Oy:n markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ja parantaa toimeksiantajayrityksen jo olemassa olevaa sosiaalisen median suunnitelmaa eli sosiaalisen median strategiaa. Strategiaan sisältyvät yritykselle valitut sosiaalisen median kanavat sisältöohjeistuksineen, selkeät tavoitteet ja jatkotoimenpiteet sekä konkreettiset työkalut näiden tavoitteiden mittaamiseen. Opinnäytetyön perimmäisenä tarkoituksena on tuottaa realistinen ja hyödynnettävissä oleva strategia, josta on apua yrityksen liiketoiminnan kasvattamiseen unohtamatta henkilökunnan sosiaalisen median koulutukseen liittyviä asioita. Opinnäytetyö varmistaa, että jokainen yrityksen työntekijä tietää, miten viestin saa perille haluttuun kohderyhmään ja miten informaatiovirta kulkee yrityksen sosiaalisen median palveluissa. Tämä opinnäytetyö keskittyy pääasiassa pienten ja keskisuurten B2C-yritysten sosiaalisen median strategioiden tutkimiseen ja hyödyntämiseen.
Toimeksiannossa pyrittiin noudattamaan StepUp Oy:n pyyntöä yrityksen vision, mission ja arvojen näkymisestä niin sisäänpäin kuin ulospäin suuntautuvassa viestinnässä ja erityisesti sosiaalisen median strategian kehittämisessä. Tutkielman lisäksi työ sisältää StepUp Oy:lle räätälöidyn henkilöstön käyttöön tarkoitetun sosiaalisen median työkirjan sekä valmiin sosiaalisen median strategiapohjan. Liitteiden tietopohjana toimivat tutkielmassa mainitut ajankohtaiset ilmiöt markkinointiviestinnässä ja digitaalisessa markkinoinnissa sekä analyysit sosiaalisen median vuorovaikutussuhteista ja erilaisten sosiaalisen median kanavien luonteenpiirteistä. Opinnäytetyö esittelee myös kirjoittajan vain StepUp Oy:lle kehittämän sosiaalisen median strategian mallin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi realistinen, henkilöstöä inspiroiva ja hyödynnettävissä oleva sosiaalisen median strategia. Strategian laadinnan jälkeen StepUp Oy aloittaa sosiaalisen median hyödyntämisen uudella, entistä suunnitelmallisemmalla tavalla. Tutkielman tuloksena toimeksiantaja saa myös kattavia kehitysideoita markkinointiin kaikissa sen sosiaalisen median kanavissa. Tutkielman myötä StepUp Oy:n johto saa kattavamman ymmärryksen sosiaalisen median markkinoinnin tärkeydestä, joka toivottavasti johtaa parempaan henkilöstön koulutuspolitiikkaan, resurssien lisäämiseen sekä yrityksen liiketoiminnan lisäarvon hyödyntämiseen.
Toimeksiannossa pyrittiin noudattamaan StepUp Oy:n pyyntöä yrityksen vision, mission ja arvojen näkymisestä niin sisäänpäin kuin ulospäin suuntautuvassa viestinnässä ja erityisesti sosiaalisen median strategian kehittämisessä. Tutkielman lisäksi työ sisältää StepUp Oy:lle räätälöidyn henkilöstön käyttöön tarkoitetun sosiaalisen median työkirjan sekä valmiin sosiaalisen median strategiapohjan. Liitteiden tietopohjana toimivat tutkielmassa mainitut ajankohtaiset ilmiöt markkinointiviestinnässä ja digitaalisessa markkinoinnissa sekä analyysit sosiaalisen median vuorovaikutussuhteista ja erilaisten sosiaalisen median kanavien luonteenpiirteistä. Opinnäytetyö esittelee myös kirjoittajan vain StepUp Oy:lle kehittämän sosiaalisen median strategian mallin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi realistinen, henkilöstöä inspiroiva ja hyödynnettävissä oleva sosiaalisen median strategia. Strategian laadinnan jälkeen StepUp Oy aloittaa sosiaalisen median hyödyntämisen uudella, entistä suunnitelmallisemmalla tavalla. Tutkielman tuloksena toimeksiantaja saa myös kattavia kehitysideoita markkinointiin kaikissa sen sosiaalisen median kanavissa. Tutkielman myötä StepUp Oy:n johto saa kattavamman ymmärryksen sosiaalisen median markkinoinnin tärkeydestä, joka toivottavasti johtaa parempaan henkilöstön koulutuspolitiikkaan, resurssien lisäämiseen sekä yrityksen liiketoiminnan lisäarvon hyödyntämiseen.