”Jos mä oon ihan viimenen pöydässä niin mulle tulee kiire nukkumaan” : Lasten kokemuksia ajankäytöstä ja kiireestä päiväkodissa
Välitalo, Laura (2018)
Välitalo, Laura
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083128
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kiirettä ja ajankäyttöä. Työn tavoitteena oli perehtyä lasten kokemuksiin kiireestä päiväkodissa sekä ottaa selvää päiväkodin ajankäytöstä ja sen kehittämismahdollisuuksista. Tutkimuskysymykset ovat: millaista on ajankäyttö päiväkodissa ja miten lapset kokevat kiireen? Lisäksi selvitetään, miten kiirettä voisi vähentää ja ajankäyttöä kehittää päiväkodissa.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen, ja sen aineisto on kerätty haastattelemalla yhtätoista lasta yksilöhaastatteluin teemahaastattelurungon mukaisesti. Aineiston analyysissä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään kiirettä, aikaa ja ajankäyttöä käsitteinä sekä kiireen näyttäytymistä lapsiperheissä. Toisessa teorialuvussa käsitellään kiirettä ja ajankäyttöä varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Teorialuvuissa mukana kulkee lapsen näkökulma käsiteltäviin asioihin.
Tutkimustulokset osoittavat, että lapset kokevat päiväkodissa olevan kiirettä sekä itsellään että aikuisilla. Kiirettä esiintyy eniten siirtymätilanteissa, aamuisin sekä ruokailuissa. Päiväkodin rutiineita ja päivärytmiä lapset pitävät tärkeinä. Lapset toivovat, että aikuiset käyttäisivät enemmän aikaa heidän kanssaan leikkimiseen.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen, ja sen aineisto on kerätty haastattelemalla yhtätoista lasta yksilöhaastatteluin teemahaastattelurungon mukaisesti. Aineiston analyysissä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään kiirettä, aikaa ja ajankäyttöä käsitteinä sekä kiireen näyttäytymistä lapsiperheissä. Toisessa teorialuvussa käsitellään kiirettä ja ajankäyttöä varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Teorialuvuissa mukana kulkee lapsen näkökulma käsiteltäviin asioihin.
Tutkimustulokset osoittavat, että lapset kokevat päiväkodissa olevan kiirettä sekä itsellään että aikuisilla. Kiirettä esiintyy eniten siirtymätilanteissa, aamuisin sekä ruokailuissa. Päiväkodin rutiineita ja päivärytmiä lapset pitävät tärkeinä. Lapset toivovat, että aikuiset käyttäisivät enemmän aikaa heidän kanssaan leikkimiseen.