Retki-verkkolehden kehittäminen
Hokkanen, Benjamin (2018)
Hokkanen, Benjamin
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803073115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803073115
Tiivistelmä
Verkkosivu on nykyään tärkeä osa jokaisen median sisältötarjontaa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälaiset sisällöt toimivat Outdoor Media Oy:n kustantaman ulkoilun ja vaelluksen erikoislehti Retken verkkosivuilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään ensin lyhyesti Retki-lehden vuoden 2016 lukijatutkimuksen tuloksia. Tämän jälkeen käydään läpi verkkolehtien sisältöjä, niiden elementtejä, sosiaalisen media hyödyntämistä sisältöjen jakamisessa, verkkolehden käytettävyyteen vaikuttavia asioita, sekä verkkolehtien ansaintalogiikkaa.
Tutkimusmetodiksi valittu benhcmarking eli vertaisanalyysi esitellään neljännes luvussa. Samassa esitellään analyysiin valitut kaksi myös printtilehteä tuottavaa verkkolehteä: yhdysvaltalainen outdoor-lehti Backpacker ja suomalainen naistenlehti Me Naiset. Analyysia varten tietoperustasta laaditaan analyysikehikko, johon analysoitavat piirteet on poimittu teoriaosuudesta.
Analyysiosiossa perehdytään näiden verkkolehtien sisältöihin aiheiden, verkon ja printin suhteen sekä yleisön osallistamisen osalta. Tämän lisäksi arvioidaan sisältöjen tekstielementtien sekä tekstiä tukevien elementtien käyttöä verkkolehdissä. Analyysin kohteena ovat myös sosiaalisen median hyödyntäminen verkkolehdissä sekä niiden käytettävyys eri laitteilla. Analyysiosion lopussa pohditaan analysoitujen verkkolehtien ansaintalogiikka, eli millä keinoin ne saavat verkkosisällöistään tuloja.
Johtopäätökset–luvussa käsitellään analyysissä nousseita huomioita peilaten niitä teoriaosuuden tarjoamaan tietoon. Sisällöllisiä johtopäätöksiä verrataan Retken lukijatutkimukseen. Johtopäätöksistä muodostuu ehdotuksia Retken verkkolehden kehittämiseksi.
Aivan lopuksi ehdotetaan jatkotutkimusaiheita ja arvioidaan tutkimustyön onnistumista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään ensin lyhyesti Retki-lehden vuoden 2016 lukijatutkimuksen tuloksia. Tämän jälkeen käydään läpi verkkolehtien sisältöjä, niiden elementtejä, sosiaalisen media hyödyntämistä sisältöjen jakamisessa, verkkolehden käytettävyyteen vaikuttavia asioita, sekä verkkolehtien ansaintalogiikkaa.
Tutkimusmetodiksi valittu benhcmarking eli vertaisanalyysi esitellään neljännes luvussa. Samassa esitellään analyysiin valitut kaksi myös printtilehteä tuottavaa verkkolehteä: yhdysvaltalainen outdoor-lehti Backpacker ja suomalainen naistenlehti Me Naiset. Analyysia varten tietoperustasta laaditaan analyysikehikko, johon analysoitavat piirteet on poimittu teoriaosuudesta.
Analyysiosiossa perehdytään näiden verkkolehtien sisältöihin aiheiden, verkon ja printin suhteen sekä yleisön osallistamisen osalta. Tämän lisäksi arvioidaan sisältöjen tekstielementtien sekä tekstiä tukevien elementtien käyttöä verkkolehdissä. Analyysin kohteena ovat myös sosiaalisen median hyödyntäminen verkkolehdissä sekä niiden käytettävyys eri laitteilla. Analyysiosion lopussa pohditaan analysoitujen verkkolehtien ansaintalogiikka, eli millä keinoin ne saavat verkkosisällöistään tuloja.
Johtopäätökset–luvussa käsitellään analyysissä nousseita huomioita peilaten niitä teoriaosuuden tarjoamaan tietoon. Sisällöllisiä johtopäätöksiä verrataan Retken lukijatutkimukseen. Johtopäätöksistä muodostuu ehdotuksia Retken verkkolehden kehittämiseksi.
Aivan lopuksi ehdotetaan jatkotutkimusaiheita ja arvioidaan tutkimustyön onnistumista.