Asfaltointikauden pidentämisen mahdollisuudet pääkaupunkiseudulla
Kainulainen, Joonas (2018)
Lataukset:
Kainulainen, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803073114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803073114
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Suomen Energia-Urakointi Oy:lle ja sen tarkoituksena oli kartoittaa asfaltointikauden pidentämisen mahdollisuuksia pääkaupunkiseudulla. Työssä oli tarkoitus selvittää eri menetelmiä asfaltointikauden pidentämiseen ja tuoda myös karkeasti esille niiden kustannuksia ja työmenekkejä.
Teoriapohjaa työhön kerättiin kirjallisuudesta, määräyksistä ja ohjeistuksista. Työtä varten haastateltiin myös alan ammattilaisia. Haastattelussa selvitettiin, millä tekniikoilla ja työtavoilla talviasfaltointi on mahdollista. Lisäksi haastatteluissa selvitettiin eri tekniikoiden haasteita ja niiden toteutuskelpoisuutta.
Työn aikana selvitettiin, että erilaisia tekniikoita talviasfaltointiin on monia. Huomattiin myös suurimman ongelman talviasfaltoinnissa olevan tienrakennekerrosten tekeminen ja tiivistäminen pakkasella. Ratkaisuksi löydettiin erilaiset lämmittimet ja lämmitettymurske. Läm-mittimet ja lämmitettymurske todettiin kustannuksiltaan ja työmäärältään haasteelliseksi toteuttaa pääkaupunkiseudun kaduilla.
Menetelmiä löydettiin monia, mutta mikään niistä ei vielä ollut kannattavuuden kannalta tarpeeksi hyviä. Toisena johtopäätöksenä voi todeta, että kaupunkiolosuhteet vaikuttavat paljon lämmitysmenetelmien toteutettavuuteen. Todettiin, että lämmityslaitteiden käyttö kaupunkiolosuhteissa vaatii suuria liikennejärjestelyitä, joiden kasaamisessa ja purkamisessa kuluu paljon aikaa ja sitä kautta rahaa.
Teoriapohjaa työhön kerättiin kirjallisuudesta, määräyksistä ja ohjeistuksista. Työtä varten haastateltiin myös alan ammattilaisia. Haastattelussa selvitettiin, millä tekniikoilla ja työtavoilla talviasfaltointi on mahdollista. Lisäksi haastatteluissa selvitettiin eri tekniikoiden haasteita ja niiden toteutuskelpoisuutta.
Työn aikana selvitettiin, että erilaisia tekniikoita talviasfaltointiin on monia. Huomattiin myös suurimman ongelman talviasfaltoinnissa olevan tienrakennekerrosten tekeminen ja tiivistäminen pakkasella. Ratkaisuksi löydettiin erilaiset lämmittimet ja lämmitettymurske. Läm-mittimet ja lämmitettymurske todettiin kustannuksiltaan ja työmäärältään haasteelliseksi toteuttaa pääkaupunkiseudun kaduilla.
Menetelmiä löydettiin monia, mutta mikään niistä ei vielä ollut kannattavuuden kannalta tarpeeksi hyviä. Toisena johtopäätöksenä voi todeta, että kaupunkiolosuhteet vaikuttavat paljon lämmitysmenetelmien toteutettavuuteen. Todettiin, että lämmityslaitteiden käyttö kaupunkiolosuhteissa vaatii suuria liikennejärjestelyitä, joiden kasaamisessa ja purkamisessa kuluu paljon aikaa ja sitä kautta rahaa.