Facebook-kampanjan suunnittelu ja toteuttaminen Kauneuspuoti Villa Vadelmalle
Moilanen, Saija (2018)
Moilanen, Saija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803073079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803073079
Tiivistelmä
Facebook on yksi yleisin markkinointikanava sosiaalisen median viidakossa. Monet markkinoivat yritykset ovat ottaneet kanavan jo käyttöönsä, mutta mitä kaikkea käytöstä tulisi tietää, sekä millaisiin yksityiskohtiin tulisi kiinnittää huomioita? Miten saada tuloksellista markkinointiviestintää aikaiseksi sosiaalisen median ihmeellisessä maailmassa, kuten Facebookissa?
Opinnäytetyöprojekti toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa suunniteltiin ja toteutettiin markkinointiviestintäkampanja kauneudenhoitoalan pienyritykselle, Kauneuspuoti Villa Vadelmalle. Kampanjan päätavoite oli selvittää sisällöntuotannon keinoin, millaiset julkaisut herättävät huomiota ja vuorovaikutusta tässä Facebook-yhteisössä, sekä millaiseen sisältöön yrityksen kannattaisi tulevaisuudessa panostaa. Markkinointiviestintäkampanjan suunnittelu sekä toteuttaminen kuului tämän työn tavoitteisiin. Samalla pyrittiin lisäämään yrityksen Facebook sivujen näkyvyyttä Facebookissa sekä tavoittaa potentiaalisia asiakkaita. Kampanja toteutettiin kolmen viikon aikana, aikavälillä 13.11.-3.12.2017, jolloin yrityksen Facebook sivuilla julkaistiin päivityksiä noin yksi päivässä.
Tämä opinnäytetyö on suunnattu avuksi pienyrittäjille, jotka ovat aktiivisia Facebookissa, mutta kaipaavat täydennystä omiin tietoihinsa Facebookin käyttömahdollisuuksista ja erityisesti siellä tapahtuvista markkinointimahdollisuuksista. Opinnäytetyötä tehtiin yhteistyössä kauneudenhoitoalan yksityisyrittäjän kanssa ja hänen kanssaan käytyjen haastattelujen myötä koko opinnäytetyöprojekti sai alkunsa.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä pureudutaan Facebookin taustoihin ja toimintaideaan, sekä käydään läpi millaisia mainostusmahdollisuuksia Facebook pitää sisällään. Samalla pureudutaan markkinointikampanjan suunnittelun ominaisuuksiin, sekä sisällöntuotannon merkittävyyteen sosiaalisessa mediassa mainostettaessa.
Markkinointiviestintäkampanjan lopputuloksia seurattiin Facebook Insights -sivuilta. Kyseiset sivut avautuvat jokaisen Facebook-yritysprofiilin yhteyteen, kun kyseinen yritysprofiili on kerännyt yli 30 tykkääjää, eli Facebook-käyttäjää. Insights -sivuilta nähtiin jokaisen julkaistun päivityksen kohdalla sen vuorovaikutteisuuden määrä, sekä saatiin oivallista tietoa yrityksen markkinointimahdollisuuksiin Facebookin muuttuvassa maailmassa.
Opinnäytetyöprojekti oli onnistunut kampanjan suunnittelun ja toteutuksen puolesta, sekä sisällöntuotannon merkitys korostui kampanjan aikana. Huomiota yhteisössä saatiin aikaiseksi, mutta vuorovaikutukseen aktivoiminen onnistui tavoiteltua vähäisemmin. Projektin aikana korostui orgaanisten julkaisujen näkyvyyden vähäisyys Facebookissa. Maksullisten julkaisujen tai mainosten luominen on ainoa keino mahdollistaa näkyvyyttä tässä sosiaalisen median kanavassa, niin kauan kunnes Facebookin algoritmit muuttuvat.
Opinnäytetyöprojekti toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa suunniteltiin ja toteutettiin markkinointiviestintäkampanja kauneudenhoitoalan pienyritykselle, Kauneuspuoti Villa Vadelmalle. Kampanjan päätavoite oli selvittää sisällöntuotannon keinoin, millaiset julkaisut herättävät huomiota ja vuorovaikutusta tässä Facebook-yhteisössä, sekä millaiseen sisältöön yrityksen kannattaisi tulevaisuudessa panostaa. Markkinointiviestintäkampanjan suunnittelu sekä toteuttaminen kuului tämän työn tavoitteisiin. Samalla pyrittiin lisäämään yrityksen Facebook sivujen näkyvyyttä Facebookissa sekä tavoittaa potentiaalisia asiakkaita. Kampanja toteutettiin kolmen viikon aikana, aikavälillä 13.11.-3.12.2017, jolloin yrityksen Facebook sivuilla julkaistiin päivityksiä noin yksi päivässä.
Tämä opinnäytetyö on suunnattu avuksi pienyrittäjille, jotka ovat aktiivisia Facebookissa, mutta kaipaavat täydennystä omiin tietoihinsa Facebookin käyttömahdollisuuksista ja erityisesti siellä tapahtuvista markkinointimahdollisuuksista. Opinnäytetyötä tehtiin yhteistyössä kauneudenhoitoalan yksityisyrittäjän kanssa ja hänen kanssaan käytyjen haastattelujen myötä koko opinnäytetyöprojekti sai alkunsa.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä pureudutaan Facebookin taustoihin ja toimintaideaan, sekä käydään läpi millaisia mainostusmahdollisuuksia Facebook pitää sisällään. Samalla pureudutaan markkinointikampanjan suunnittelun ominaisuuksiin, sekä sisällöntuotannon merkittävyyteen sosiaalisessa mediassa mainostettaessa.
Markkinointiviestintäkampanjan lopputuloksia seurattiin Facebook Insights -sivuilta. Kyseiset sivut avautuvat jokaisen Facebook-yritysprofiilin yhteyteen, kun kyseinen yritysprofiili on kerännyt yli 30 tykkääjää, eli Facebook-käyttäjää. Insights -sivuilta nähtiin jokaisen julkaistun päivityksen kohdalla sen vuorovaikutteisuuden määrä, sekä saatiin oivallista tietoa yrityksen markkinointimahdollisuuksiin Facebookin muuttuvassa maailmassa.
Opinnäytetyöprojekti oli onnistunut kampanjan suunnittelun ja toteutuksen puolesta, sekä sisällöntuotannon merkitys korostui kampanjan aikana. Huomiota yhteisössä saatiin aikaiseksi, mutta vuorovaikutukseen aktivoiminen onnistui tavoiteltua vähäisemmin. Projektin aikana korostui orgaanisten julkaisujen näkyvyyden vähäisyys Facebookissa. Maksullisten julkaisujen tai mainosten luominen on ainoa keino mahdollistaa näkyvyyttä tässä sosiaalisen median kanavassa, niin kauan kunnes Facebookin algoritmit muuttuvat.