Vertaisryhmämentorointi-työpajan kehittäminen osana innovaatioprojektia
Nyman, Anna-Maija (2018)
Nyman, Anna-Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803063072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803063072
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyöni tutkimuksellisen kehittämistyön otteella, jonka tarkoituksena oli kehittää Metropolia ammattikorkeakoulun ja Espoon seudun koulutuskuntayhtymän Omnian yhteistyössä toteutettuun monialaisen ja moniasteisen Superteam-innovaatioprojektiin vertaisryhmämentoroinnin työvälinettä. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli kerätä tietoa innovaatioprojektiin osallistuvien opiskelijoiden kokemuksia vertaisryhmämentoroinnista työvälineenä. Opinnäytetyöhön kerätyn aineiston avulla selvitettiin toimiko KerToi-menetelmän pohjalta sovellettu vertaisryhmämentorointi- työpaja tässä konseptissa.
Verme-työpajat suunniteltiin keväällä 2017 toteutetun Superteam-innovaatioprojektissa esiin nousseen tarpeen vastaamiseksi. Superteam-innovaatioprojektissa mukana olleet opettajat koulutettiin verme-työpajojen mentoreiksi ja he toteuttivat verme-työpajan yhteisen suunnitelman mukaisesti.
Verme-työpajoissa opiskelijoita 14-18 ryhmästä riippuen. Verme-työpajojen toteutuksen jälkeen kerättiin avointa palautetta osallistuneilta opiskelijoilta ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä. Yhteensä palautetta saatiin 41 opiskelijalta.
Aineisto jaettiin sisällöstä nousseiden teemojen mukaan ja niitä tarkasteltiin positiivisen, negatiivisen ja rekantavan palautteen mukaan, jotta verme-työpaja toimintaa voidaan kehittää edelleen toimivaksi kokonaisuudeksi Superteam-innovaatioprojektin toimintamalliksi.
Aineistossa keskeiseksi nousi keskustelevan toiminnan merkitys verme-työpajassa, jossa dialoginen ote korostui. Verme-työpajoissa toteutetut tehtävät tulee suunnitella kohderyhmä tarkasti huomioiden, jotta ne vastaavat tarkoitustaan. Mentorin luomalla positiivisella ja moninaisuuden huomioivalla ilmapiirillä oli opiskelijoita toimintaan motivoiva vaikutus. Verme- työpajat tukevat opiskelijan omaa sekä tiimin reflektointia tasavertaisen ja avoimen keskustelun kautta.
Verme-työpajat toimivat tässä konseptissa parhaiten integroituna osana muuta Superteam-innovaatioprojektin toimintaa. Kehittämiskohteena opiskelijoiden verme-työpajan lisäksi olisi hyvä olla verme-työpaja projektin mentori-ohjaajille.
Verme-työpajat suunniteltiin keväällä 2017 toteutetun Superteam-innovaatioprojektissa esiin nousseen tarpeen vastaamiseksi. Superteam-innovaatioprojektissa mukana olleet opettajat koulutettiin verme-työpajojen mentoreiksi ja he toteuttivat verme-työpajan yhteisen suunnitelman mukaisesti.
Verme-työpajoissa opiskelijoita 14-18 ryhmästä riippuen. Verme-työpajojen toteutuksen jälkeen kerättiin avointa palautetta osallistuneilta opiskelijoilta ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä. Yhteensä palautetta saatiin 41 opiskelijalta.
Aineisto jaettiin sisällöstä nousseiden teemojen mukaan ja niitä tarkasteltiin positiivisen, negatiivisen ja rekantavan palautteen mukaan, jotta verme-työpaja toimintaa voidaan kehittää edelleen toimivaksi kokonaisuudeksi Superteam-innovaatioprojektin toimintamalliksi.
Aineistossa keskeiseksi nousi keskustelevan toiminnan merkitys verme-työpajassa, jossa dialoginen ote korostui. Verme-työpajoissa toteutetut tehtävät tulee suunnitella kohderyhmä tarkasti huomioiden, jotta ne vastaavat tarkoitustaan. Mentorin luomalla positiivisella ja moninaisuuden huomioivalla ilmapiirillä oli opiskelijoita toimintaan motivoiva vaikutus. Verme- työpajat tukevat opiskelijan omaa sekä tiimin reflektointia tasavertaisen ja avoimen keskustelun kautta.
Verme-työpajat toimivat tässä konseptissa parhaiten integroituna osana muuta Superteam-innovaatioprojektin toimintaa. Kehittämiskohteena opiskelijoiden verme-työpajan lisäksi olisi hyvä olla verme-työpaja projektin mentori-ohjaajille.