Effect of Diesel Fuel Composition on Sealing Materials
Juselius, Tomi (2018)
Juselius, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803053044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803053044
Tiivistelmä
Useiden jo suoritettujen testien kautta tiedetään, että polttoainekoostumuksilla on vaikutus siihen, kuinka tiivistemateriaalit reagoivat altistuttuaan, mutta tutkimustulokset eivät ole aina helposti ymmärrettäviä tai vertailukelpoisia.
Tässä insinöörityössä laadittiin Neste Oyj:lle tutkimus polttoainekoostumuksien vaikutuksista tiivistemateriaaleihin. Insinöörityöhön sisältyvät testit suoritettiin tutkimus- ja kehitysosaston moottorilaboratoriossa Porvoon Kilpilahdessa.
Insinöörityössä tarkastellaan polttoaineita ja tiivistemateriaaleja sekä niiden yhteensopivuuksia erityisesti ajoneuvojen polttoainejärjestelmissä. Kokeellisessa osuudessa tiivistemateriaaleja
koestettiin kahden eri standardin, ASTM D471 sekä ASTM D395, määrittämillä testeillä, joissa simuloidaan ajoneuvokäytön aikaisia olosuhteita kuten lämpötilaa ja mekaanista puristusta.
Kokeisiin valikoitiin myös materiaaleja, jotka eivät täysin sovellu yhteiskäyttöön polttoaineiden kanssa. Näiden materiaalien kokeilu on tärkeää, koska silloin voidaan visualisoida äärimmäiset reaktiot, joiden kautta tulosten ymmärtäminen helpottuu.
Kokeiden suorittamisen jälkeen voitiin havaita tiivistemateriaalien väliset erot. Tulokset osoittivat, että materiaalit kuten fluori- ja nitriilikumit, joita laajalti käytetään ajoneuvojen polttoainejärjestelmissä, suoriutuivat testeistä minimaalisin vaihteluin. Sen sijaan materiaalit kuten butyyli- ja eteeni-propeenikumit, joita ei tietoisesti käytetä sovelluksissa, joissa on välitön polttoainekontakti, reagoivat erittäin voimakkaasti, mikä olisi kohtalokasta ajoneuvojen polttoainejärjestelmäsovellusten suunnitellulle toiminnalle.
Tässä insinöörityössä laadittiin Neste Oyj:lle tutkimus polttoainekoostumuksien vaikutuksista tiivistemateriaaleihin. Insinöörityöhön sisältyvät testit suoritettiin tutkimus- ja kehitysosaston moottorilaboratoriossa Porvoon Kilpilahdessa.
Insinöörityössä tarkastellaan polttoaineita ja tiivistemateriaaleja sekä niiden yhteensopivuuksia erityisesti ajoneuvojen polttoainejärjestelmissä. Kokeellisessa osuudessa tiivistemateriaaleja
koestettiin kahden eri standardin, ASTM D471 sekä ASTM D395, määrittämillä testeillä, joissa simuloidaan ajoneuvokäytön aikaisia olosuhteita kuten lämpötilaa ja mekaanista puristusta.
Kokeisiin valikoitiin myös materiaaleja, jotka eivät täysin sovellu yhteiskäyttöön polttoaineiden kanssa. Näiden materiaalien kokeilu on tärkeää, koska silloin voidaan visualisoida äärimmäiset reaktiot, joiden kautta tulosten ymmärtäminen helpottuu.
Kokeiden suorittamisen jälkeen voitiin havaita tiivistemateriaalien väliset erot. Tulokset osoittivat, että materiaalit kuten fluori- ja nitriilikumit, joita laajalti käytetään ajoneuvojen polttoainejärjestelmissä, suoriutuivat testeistä minimaalisin vaihteluin. Sen sijaan materiaalit kuten butyyli- ja eteeni-propeenikumit, joita ei tietoisesti käytetä sovelluksissa, joissa on välitön polttoainekontakti, reagoivat erittäin voimakkaasti, mikä olisi kohtalokasta ajoneuvojen polttoainejärjestelmäsovellusten suunnitellulle toiminnalle.