Tuotevalikoiman laajuus kotimaisessa rautakaupassa: Case: Mirka Oy
Pitkänen, Jorma (2018)
Pitkänen, Jorma
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803053035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803053035
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin, miten nykyinen tuotevalikoima palvelee kotimaisia rautakauppoja Mirka Oy:n näkökulmasta. Samalla käsiteltiin informaation kulkua ja yleisesti yhteistyön toimivuutta rautakauppojen ja Mirkan välillä. Tämän avulla saataisiin parempaa tietoa yrityksen tilanteessa kotimaan rautakaupoissa.
Opinnäytetyö on jaettu johdantoon, jossa avataan syitä, miksi juuri tämä aihe on valittu tutkimuksen kohteeksi. Muut osat ovat teoriaosa sekä empiirinen osa. Teoriaosa keskittyy käsittelemään tutkimuksessa haastateltavien yritysten taustoja, toimintatapoja sekä markkinointiviestintää ja brändäyksen merkitys rautakaupan tuotevalikoimassa. Empiriassa käydään läpi tutkimustapa, joka oli laadullinen tutkimus eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta jälleenmyyjille ja teemahaastattelua yrityksen myyntiorganisaatioon kuuluville edustajille.
Tutkimuksen lopputuloksia analysoidessa nopeasti tuli selville, että Mirkan nykyinen tuotevalikoima on riittävä kotimaisissa rautakaupoissa. Parannusehdotuksia tuli jonkin verran liittyen koulutuksiin uutuustuotteista ja reunatuotteiden lisäämisestä. Lopputuloksena silti voidaan sanoa, että Mirkalla on hyvä tilanne nykyisellä valikoimalla kotimaisessa rautakaupassa tällä hetkellä.
Opinnäytetyö on jaettu johdantoon, jossa avataan syitä, miksi juuri tämä aihe on valittu tutkimuksen kohteeksi. Muut osat ovat teoriaosa sekä empiirinen osa. Teoriaosa keskittyy käsittelemään tutkimuksessa haastateltavien yritysten taustoja, toimintatapoja sekä markkinointiviestintää ja brändäyksen merkitys rautakaupan tuotevalikoimassa. Empiriassa käydään läpi tutkimustapa, joka oli laadullinen tutkimus eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta jälleenmyyjille ja teemahaastattelua yrityksen myyntiorganisaatioon kuuluville edustajille.
Tutkimuksen lopputuloksia analysoidessa nopeasti tuli selville, että Mirkan nykyinen tuotevalikoima on riittävä kotimaisissa rautakaupoissa. Parannusehdotuksia tuli jonkin verran liittyen koulutuksiin uutuustuotteista ja reunatuotteiden lisäämisestä. Lopputuloksena silti voidaan sanoa, että Mirkalla on hyvä tilanne nykyisellä valikoimalla kotimaisessa rautakaupassa tällä hetkellä.