SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON TILANNEKESKUS (SOTE-TIKE) : Moniammatillisen yhteistyön ja viestinnän kehittäminen kotihoidon asiakkaan hoidontarpeen arvioinnissa
Paso-Mankinen, Saara; Partanen, Tommi (2018)
Paso-Mankinen, Saara
Partanen, Tommi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022978
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen lisää kotona asuvien ihmisten määrää ja kotihoidon tarvetta myös akuuteissa ongelmissa ympäri vuorokauden. Tavoitteena on tukea kotona selviytymistä mahdollisimman pitkään. Yhteiskunnan resurssit eivät kasva samassa suhteessa kysynnän lisääntyessä. Kotihoidon asiakkaiden palveluntarve on laaja-alaista ja hoidontarpeen arviointia tehdään päivittäin. Tähän haastavaan tilanteeseen vaikuttaminen edellyttää moniammatillista yhteistyötä. Samaan aikaan resursseja tulee kohdentaa tarkoituksenmukaisesti yhteiskunnan turvallisuuden säilyttämiseksi.
Tämä opinnäytetyö on osa sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskus (SOTE-TIKE) projektia. Opinnäytetyön ta-voitteena on kotihoidon asiakkaan hoidontarpeen arvioinnin ja eri toimijoiden välisen viestinnän kehittäminen. Tämän lisäksi tavoitteena on myös kuvata SOTE-TIKE tausta ja moniammatillinen kehittäminen. LEAN-menetelmän arvovirtakuvauksen avulla selvitettiin hoidon tarpeen arviointia tekevät toimijat. Arvovirtakuvauksella kuvattiin myös hoidontarpeen arvioinnin menetelmää ja viestinnän vaikutusta moniammatillisessa yhteistyössä. Arvovirtakuvauksen tuloksena todettiin, että kotihoidon asiakkaan hoidontarpeen arviointia tekee kuusi eri toimijaa. Jokaisen toimijan hoidon tarpeen arvio muodostettiin erilaisilla menetelmillä. Eri toimijoiden välisessä viestinnässä ja tiedon välityksessä todettiin parantamisen varaa. Kotihoidon asiakkaan tilanarvion raportoinnissa ei ollut käytössä yhteistä menetelmää.
Tulosten perusteella sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskuksessa (SOTE-TIKE) ryhdyttiin seuraamaan kotihoidon asiakkaille hätäkeskuksen kautta muodostettuja ensihoidon tehtäviä. Tällä toimintamallilla käynnistettiin kotihoidon ja ensihoidon välillä ennalta sovittu tiedon välittämisen malli tilanteessa, jossa kotihoidon asiakkaan luokse on menossa kaksi eri toimijaa. Yhteistoiminnan ja paremman tiedon avulla on mahdollista arvioida tarkoituksen mukainen resurssi avun tarpeeseen. Viestinnän osalta aloitettiin kirjaamaan ensihoidon ja kotihoidon yhteistehtäviä tilannepäiväkirjaan. Kotihoidon työntekijöille suunnatussa koulutuksessa otettiin käyttöön terveydenhuollossa yleisesti käytössä oleva ISBAR-raportointimenetelmä, joka on strukturoitu raportointimenetelmä, jossa asiat esitetään aina tietyssä samassa järjestyksessä. Toiminnan ja vastuiden selkeyttämiseksi yhteistoiminnasta luotiin työohjeita.
Tämä opinnäytetyö on osa sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskus (SOTE-TIKE) projektia. Opinnäytetyön ta-voitteena on kotihoidon asiakkaan hoidontarpeen arvioinnin ja eri toimijoiden välisen viestinnän kehittäminen. Tämän lisäksi tavoitteena on myös kuvata SOTE-TIKE tausta ja moniammatillinen kehittäminen. LEAN-menetelmän arvovirtakuvauksen avulla selvitettiin hoidon tarpeen arviointia tekevät toimijat. Arvovirtakuvauksella kuvattiin myös hoidontarpeen arvioinnin menetelmää ja viestinnän vaikutusta moniammatillisessa yhteistyössä. Arvovirtakuvauksen tuloksena todettiin, että kotihoidon asiakkaan hoidontarpeen arviointia tekee kuusi eri toimijaa. Jokaisen toimijan hoidon tarpeen arvio muodostettiin erilaisilla menetelmillä. Eri toimijoiden välisessä viestinnässä ja tiedon välityksessä todettiin parantamisen varaa. Kotihoidon asiakkaan tilanarvion raportoinnissa ei ollut käytössä yhteistä menetelmää.
Tulosten perusteella sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskuksessa (SOTE-TIKE) ryhdyttiin seuraamaan kotihoidon asiakkaille hätäkeskuksen kautta muodostettuja ensihoidon tehtäviä. Tällä toimintamallilla käynnistettiin kotihoidon ja ensihoidon välillä ennalta sovittu tiedon välittämisen malli tilanteessa, jossa kotihoidon asiakkaan luokse on menossa kaksi eri toimijaa. Yhteistoiminnan ja paremman tiedon avulla on mahdollista arvioida tarkoituksen mukainen resurssi avun tarpeeseen. Viestinnän osalta aloitettiin kirjaamaan ensihoidon ja kotihoidon yhteistehtäviä tilannepäiväkirjaan. Kotihoidon työntekijöille suunnatussa koulutuksessa otettiin käyttöön terveydenhuollossa yleisesti käytössä oleva ISBAR-raportointimenetelmä, joka on strukturoitu raportointimenetelmä, jossa asiat esitetään aina tietyssä samassa järjestyksessä. Toiminnan ja vastuiden selkeyttämiseksi yhteistoiminnasta luotiin työohjeita.