Tarpeet ja vuorovaikutus menestyksellisessä johtamisessa ja myyntityössä
Marttala, Lauri Otso Tapani (2018)
Marttala, Lauri Otso Tapani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022975
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ihmisen tarpeiden ja vuorovaikutuksen merkitystä johtamisen ja myyntityön näkökulmasta. Työn tutkimusongelma oli, miten vuorovaikutuksen keinoin voidaan tuottaa lisäarvoa tulevaisuuden menestyksellisessä johtamisessa sekä myyntityössä. Lisäksi työssä käsiteltiin ihmisen tarpeita sekä itsetuntemuksen merkitystä menestyksellisessä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Työelämälähtöisenä tavoitteena työssä oli tuottaa käytännöllinen, korkealaatuinen kirjallinen tuotos luomaan lisäarvoa tulevaisuuden työelämään varten etenkin myynnin ja johtamisen aloilla.
Työn lähdemateriaali pohjautui keskeisesti johtamisen ja itsensä johtamisen teorioihin (Sydänmaanlakka, 2004), käytännön myyntityön perusteisiin Eklundin (2015) mukaan sekä ihmisen sosiaalisuuden ja vuorovaikutustaitojen toimintaan (Keltikangas-Järvinen, 2010). Lisäksi työssä keskeisessä roolissa olivat tarpeet ja Maslow’n tarvehiearkia (3. huhtikuuta 2017) sekä vuorovaikutuksen jakautuminen sanalliseen ja sanattomaan viestintään. Työn menetelmänä oli kirjallisuusanalyysi lähdemateriaaliin pohjautuen.
Opinnäytetyön sisältö on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa ”Johtaminen ja tarpeet” selvitetään johtamisen ja itsensä johtamisen suhdetta ihmisen tarpeisiin lähdemateriaaliin pohjautuen. Toisessa osassa ”Myyntityön perusteet” keskitytään kuvaamaan myyntityön prosesseja Eklundin (2015) mukaan, lisäksi selvitetään niiden yhteyttä Maslow’n hierarkkisiin tarpeisiin. Kolmannessa, yhteen kokoavassa osuudessa ”Kaikki on vuorovaikutusta” käydään läpi menestyksellisen vuorovaikutuksen edellytyksiä lähdemateriaalin perusteella sekä tutkitaan menestymisen edellytyksiä sosiaalisen vuorovaikutuksen, myyntityön ja johtamisen alueilla. Lopuksi yhteenvedossa johtopäätökset koostetaan yksinkertaistetuksi tiivistelmäksi, jossa menestyksellisen vuorovaikutuksen edellytykset ja menetelmät käydään läpi.
Työn lähdemateriaali pohjautui keskeisesti johtamisen ja itsensä johtamisen teorioihin (Sydänmaanlakka, 2004), käytännön myyntityön perusteisiin Eklundin (2015) mukaan sekä ihmisen sosiaalisuuden ja vuorovaikutustaitojen toimintaan (Keltikangas-Järvinen, 2010). Lisäksi työssä keskeisessä roolissa olivat tarpeet ja Maslow’n tarvehiearkia (3. huhtikuuta 2017) sekä vuorovaikutuksen jakautuminen sanalliseen ja sanattomaan viestintään. Työn menetelmänä oli kirjallisuusanalyysi lähdemateriaaliin pohjautuen.
Opinnäytetyön sisältö on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa ”Johtaminen ja tarpeet” selvitetään johtamisen ja itsensä johtamisen suhdetta ihmisen tarpeisiin lähdemateriaaliin pohjautuen. Toisessa osassa ”Myyntityön perusteet” keskitytään kuvaamaan myyntityön prosesseja Eklundin (2015) mukaan, lisäksi selvitetään niiden yhteyttä Maslow’n hierarkkisiin tarpeisiin. Kolmannessa, yhteen kokoavassa osuudessa ”Kaikki on vuorovaikutusta” käydään läpi menestyksellisen vuorovaikutuksen edellytyksiä lähdemateriaalin perusteella sekä tutkitaan menestymisen edellytyksiä sosiaalisen vuorovaikutuksen, myyntityön ja johtamisen alueilla. Lopuksi yhteenvedossa johtopäätökset koostetaan yksinkertaistetuksi tiivistelmäksi, jossa menestyksellisen vuorovaikutuksen edellytykset ja menetelmät käydään läpi.