Onnenkeiju poistaa surun- Satu kaltoinkohdellun lapsen tunteiden käsittelyyn
Kuosmanen, Susanna (2018)
Kuosmanen, Susanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022959
Tiivistelmä
Lapsen kaltoinkohtelu on maailmanlaajuinen ongelma ja sitä ilmenee useissa eri muodoissa. Kaltoinkohtelu on juurtunut syvälle kulttuurisiin, taloudellisiin ja sosiaalisiin käytäntöihin. Kansainvälisesti on arvioitu, että fyy-sistä väkivaltaa kokee lapsista 4-16 prosenttia, ja henkisen väkivallan tai laiminlyönnin kohteeksi joutuu 10 prosenttia lapsista. Lukumääriä tarkastellessa on tärkeää huomioida, että kaltoinkohtelu tapauksista vain noin kymmenesosa päätyy tilastoihin. Kaltoinkohtelu on vakava uhka lapsen kasvulle ja kehitykselle, sillä se ai-heuttaa terveydentilan heikkenemistä ja erilaisia sairauksia. Lisäksi kaltoinkohtelu aiheuttaa lapsessa muun muassa häpeän, pelon, vihan, surun, syyllisyyden, turvattomuuden, avuttomuuden ja epätoivon tunteita. Lapsen kyky käsitellä kaltoinkohtelua on vielä rajallinen ja usein tämän vuoksi negatiiviset tunteet kanavoitu-vat, ja lapsi kääntää syyllisyyden ja vihan itseään vastaan.
Lapsi ei kykene itse tunnistamaan, ymmärtämään, eikä käsittelemään kielteisiä tunnereaktioita. Tätä varten on kehitetty erilaisia apukeinoja ja työmenetelmiä. Ongelmana on, kuinka lapsen kanssa työstetään tätä kipe-ää aihetta ja sen nostattamia tunteita. Sadun käyttö on yksi turvallinen työmenetelmä, sillä sadut toimivat myös lapsen tunneilmaisun tukemisessa. Saduissa esiintyvien erilaisten tunteiden kautta lapsi saa kosketusta omiin tunteisiinsa ja pystyy näin käsittelemään omia sisäisiä tunteita ja kokemaansa traumaa.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli suunnitella ja tuottaa satukirja työmenetelmäksi kaltoinkohdellun lapsen tuntei-den käsittelyyn. Tavoitteena oli, että tämän työmenetelmän avulla lapsi voisi kohdata kaltoinkohtelun aiheut-tamia negatiivisia tunteita ja pystyisi kertomaan kohtaamastaan kaltoinkohtelusta. Opinnäytetyötä ja tuotosta voidaan hyödyntää erilaisissa sosiaali- ja terveyspalveluiden organisaatioissa, joissa herää epäilys lapasen kaltoinkohtelusta. Toisaalta tämä satukirja sopii kaikkien lasten käyttöön.
Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä, jonka tuotoksena syntyi Särkynyt keiju- satukirja. Sadun avulla lapsi saa ulkoistaa vaikeat elämänkokemukset ja lapsen on näin helpompi lähteä mukaan tunnetyöskentelyyn. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä on ollut Taitokodit Oy. Särkynyt keiju- satukirjaan on sisällytetty erilai-sia tunnetiloja, joita kaltoinkohdeltu lapsi kokee. Kirjan tietoperustana käytettiin tutkimus- ja teoriatietoa niin kotimaisista kuin kansainvälisistäkin lähteistä. Kirjan juonta on muokattu yhteistyökumppanilta saadun pa-lautteen perusteella. Kirjassa on hyödynnetty valokuvan terapeuttista voimaa.
Lapsi ei kykene itse tunnistamaan, ymmärtämään, eikä käsittelemään kielteisiä tunnereaktioita. Tätä varten on kehitetty erilaisia apukeinoja ja työmenetelmiä. Ongelmana on, kuinka lapsen kanssa työstetään tätä kipe-ää aihetta ja sen nostattamia tunteita. Sadun käyttö on yksi turvallinen työmenetelmä, sillä sadut toimivat myös lapsen tunneilmaisun tukemisessa. Saduissa esiintyvien erilaisten tunteiden kautta lapsi saa kosketusta omiin tunteisiinsa ja pystyy näin käsittelemään omia sisäisiä tunteita ja kokemaansa traumaa.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli suunnitella ja tuottaa satukirja työmenetelmäksi kaltoinkohdellun lapsen tuntei-den käsittelyyn. Tavoitteena oli, että tämän työmenetelmän avulla lapsi voisi kohdata kaltoinkohtelun aiheut-tamia negatiivisia tunteita ja pystyisi kertomaan kohtaamastaan kaltoinkohtelusta. Opinnäytetyötä ja tuotosta voidaan hyödyntää erilaisissa sosiaali- ja terveyspalveluiden organisaatioissa, joissa herää epäilys lapasen kaltoinkohtelusta. Toisaalta tämä satukirja sopii kaikkien lasten käyttöön.
Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä, jonka tuotoksena syntyi Särkynyt keiju- satukirja. Sadun avulla lapsi saa ulkoistaa vaikeat elämänkokemukset ja lapsen on näin helpompi lähteä mukaan tunnetyöskentelyyn. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä on ollut Taitokodit Oy. Särkynyt keiju- satukirjaan on sisällytetty erilai-sia tunnetiloja, joita kaltoinkohdeltu lapsi kokee. Kirjan tietoperustana käytettiin tutkimus- ja teoriatietoa niin kotimaisista kuin kansainvälisistäkin lähteistä. Kirjan juonta on muokattu yhteistyökumppanilta saadun pa-lautteen perusteella. Kirjassa on hyödynnetty valokuvan terapeuttista voimaa.