Sähkömuunnosajoneuvon mitoittaminen nykyteknologian ja lainsäädännön näkökulmista
Heilala, Janne (2018)
Heilala, Janne
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803012927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803012927
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin ajoneuvon sähkökäyttömuunnoksen toteuttamiseen. Muutostyölle esitettiin perusteita niin talouden kuin ympäristönkin näkökulmista. Dokumentointi on tehty siten, että lukija voi itse muodostaa näkemyksensä opinnäytetyön perusteella sähkömuunnosajoneuvojen nykyteknologian tilasta. Työn on tilannut opinnäytetyön tekijä omaan yritykseensä tavoitteenaan saada mahdollisimman realistinen käsitys sähköajoneuvoihin sovelluskelpoisesta tekniikasta, teoriasta sekä lainsäädännöstä.
Työ on metodologialtaan toteutettu teorian ohjaamana ja jaettu kolmeen osa-alueeseen. Ensiksi tarkastellaan sähkömuunnoksen vaatimia komponentteja ja pyritään liittämään niiden toiminta arkitietoon selittämällä ja kuvaamalla niiden toimintaa ja suhteita. Toiseksi tutkitaan ajoneuvon ajodynamiikkaa, jonka avulla voidaan testata sähkömoottorin kelpoisuus mihin tahansa ajoneuvokonstruktioon. Kolmas osa sisältää lainopillisen tarkastelun. Tavoitteena on selvittää Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission ja Suomen lainsäädännön säätämät edellytykset muunnoksen tekemiselle ja liiketoiminnalle.
Tutkimuksen tuloksina voidaan lyhyesti esittää, ettei sähkömuunnos ole taloudellisesti kannattava toteuttaa mihin tahansa ajoneuvoon. Muutos on kuitenkin mahdollista toteuttaa perustellusti tutkimuksen mukaisilla menetelmillä. Ensiksi on oleellista mallintaa ajoneuvo ja sähkömoottori matematiikan avulla. Toiseksi varmistetaan lainopillinen kelpoisuus tyyppihyväksynnällä. Kolmanneksi rakennetaan muunnosajoneuvo. Viimeisimpänä toteutetaan muutoskatsastus ja otetaan ajoneuvo tieliikenteeseen.
Toteuttaminen on toistaiseksi vielä ympäristön kannalta kestämätöntä. Työn luotettavuus perustuu lukijan rakentamaan mielikuvaansa tekstistä. Opinnäytetyö pyrkii ohjaamaan objektiivisesti lähdeteosten ja WWW-lähteiden suuntaan kirjoittajan loogisen päättelyn ohjaamana. Tutkimusta pitäisi laajentaa opinnäytetyön ulkopuolella tehtäviin käytännön tutkimuksiin ja prototyyppien rakentamiseen.
Työ on metodologialtaan toteutettu teorian ohjaamana ja jaettu kolmeen osa-alueeseen. Ensiksi tarkastellaan sähkömuunnoksen vaatimia komponentteja ja pyritään liittämään niiden toiminta arkitietoon selittämällä ja kuvaamalla niiden toimintaa ja suhteita. Toiseksi tutkitaan ajoneuvon ajodynamiikkaa, jonka avulla voidaan testata sähkömoottorin kelpoisuus mihin tahansa ajoneuvokonstruktioon. Kolmas osa sisältää lainopillisen tarkastelun. Tavoitteena on selvittää Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission ja Suomen lainsäädännön säätämät edellytykset muunnoksen tekemiselle ja liiketoiminnalle.
Tutkimuksen tuloksina voidaan lyhyesti esittää, ettei sähkömuunnos ole taloudellisesti kannattava toteuttaa mihin tahansa ajoneuvoon. Muutos on kuitenkin mahdollista toteuttaa perustellusti tutkimuksen mukaisilla menetelmillä. Ensiksi on oleellista mallintaa ajoneuvo ja sähkömoottori matematiikan avulla. Toiseksi varmistetaan lainopillinen kelpoisuus tyyppihyväksynnällä. Kolmanneksi rakennetaan muunnosajoneuvo. Viimeisimpänä toteutetaan muutoskatsastus ja otetaan ajoneuvo tieliikenteeseen.
Toteuttaminen on toistaiseksi vielä ympäristön kannalta kestämätöntä. Työn luotettavuus perustuu lukijan rakentamaan mielikuvaansa tekstistä. Opinnäytetyö pyrkii ohjaamaan objektiivisesti lähdeteosten ja WWW-lähteiden suuntaan kirjoittajan loogisen päättelyn ohjaamana. Tutkimusta pitäisi laajentaa opinnäytetyön ulkopuolella tehtäviin käytännön tutkimuksiin ja prototyyppien rakentamiseen.