Osaamiskartoitus osana henkilöstön kehittämistä laadunvarmistusosastolla
Pikander, Piia (2018)
Pikander, Piia
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802262803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802262803
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli Suomen Nestlé Oy:n Turun tehtaan laadunvarmistusosaston osaamismatriisin tekeminen sekä, sen avulla työtehtävien rajapintojen ja vastuiden määrittäminen. Työssä tarkastellaan myös, minkälaisena kokoonpanona laadunvarmistusosaston henkilöstö osastonsa näkee.
Kehittämistyö koostuu kahdesta osuudesta: teoriaosuudesta ja käytännön osuudesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan työyhteisön hyvinvointia yleisellä tasolla, johtajuutta, osaamista yleisesti, niin yksilö- kuin organisaatiotasollakin sekä osaamisen kehittämistä. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös näiden kaikkien edellä mainittujen asioiden vaikutuksia toisiinsa. Teoriaosuudessa pyritään selventämään, miksi niinkin yksinkertainen työkalu kuin osaamismatriisi on hyvä olla työyhteisössä käytössä.
Osaamiskartoitus aloitettiin kartoittamalla kaikki laadunvarmistusosaston työtehtävät pääkohtineen. Kartoitusprosessissa toteutettiin lineaarista mallia, jossa eri työvaiheet seuraavat toisiaan. Jokainen osaston jäsen listasi omat työtehtävänsä, joista koottiin osaston osaamismatriisi. Työskentely vaati osaston jäseniltä sekä itsenäisessä työskentelyssä että ryhmätyöskentelyssä vaadittavia taitoja.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin osaston eli ryhmän näkemystä siitä, millainen kokoonpano ryhmä on. Tätä tarkastelua varten teetettiin ryhmäanalyysi-kysely, jonka tulokset koottiin yhteen.
Opinnäytetyön tulokset kertovat, minkälaisia työtehtäviä laadunvarmistusosastolla on ja minkälaista osaamista osaston henkilöstöllä on sekä millaiselle osaamiselle ja kehittämiselle on tarvetta tulevaisuudessa. Tulokset osoittavat osaamisen olevan vahvaa tietyillä osa-alueilla, mutta joillakin osa-alueilla tarvitaan kehittymistä, jotta osaamista on silloinkin, kun kyseisen työtehtävän päävastuullinen on poissa.
Osaamismatriisi ja osaamisprofiilit ovat hyödynnettävissä henkilöstön osaamista arvioitaessa ja kehitettäessä.
Kehittämistyö koostuu kahdesta osuudesta: teoriaosuudesta ja käytännön osuudesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan työyhteisön hyvinvointia yleisellä tasolla, johtajuutta, osaamista yleisesti, niin yksilö- kuin organisaatiotasollakin sekä osaamisen kehittämistä. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös näiden kaikkien edellä mainittujen asioiden vaikutuksia toisiinsa. Teoriaosuudessa pyritään selventämään, miksi niinkin yksinkertainen työkalu kuin osaamismatriisi on hyvä olla työyhteisössä käytössä.
Osaamiskartoitus aloitettiin kartoittamalla kaikki laadunvarmistusosaston työtehtävät pääkohtineen. Kartoitusprosessissa toteutettiin lineaarista mallia, jossa eri työvaiheet seuraavat toisiaan. Jokainen osaston jäsen listasi omat työtehtävänsä, joista koottiin osaston osaamismatriisi. Työskentely vaati osaston jäseniltä sekä itsenäisessä työskentelyssä että ryhmätyöskentelyssä vaadittavia taitoja.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin osaston eli ryhmän näkemystä siitä, millainen kokoonpano ryhmä on. Tätä tarkastelua varten teetettiin ryhmäanalyysi-kysely, jonka tulokset koottiin yhteen.
Opinnäytetyön tulokset kertovat, minkälaisia työtehtäviä laadunvarmistusosastolla on ja minkälaista osaamista osaston henkilöstöllä on sekä millaiselle osaamiselle ja kehittämiselle on tarvetta tulevaisuudessa. Tulokset osoittavat osaamisen olevan vahvaa tietyillä osa-alueilla, mutta joillakin osa-alueilla tarvitaan kehittymistä, jotta osaamista on silloinkin, kun kyseisen työtehtävän päävastuullinen on poissa.
Osaamismatriisi ja osaamisprofiilit ovat hyödynnettävissä henkilöstön osaamista arvioitaessa ja kehitettäessä.