”Pitäis vaan mennä sinne työelämään ja näyttää, että kyllä meistäki on tähän” : Kurikkalaisten romaninuorten ja nuorten aikuisten työllistymisen ja kouluttautumisen haasteet
Grönstrand, Janica (2018)
Grönstrand, Janica
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802242753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802242753
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää Kurikassa asuvien romaninuorten ja nuorten aikuisten kouluttautumisen ja työllistymisen tämän hetkisiä haasteita. Pyrkimyksenä oli kartoittaa romanien näkemyksiä ja kokemuksia tämän hetken työllisyyspalveluista, koulutusmahdollisuuksista sekä työelämään pääsemisestä ja osallistumisesta. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda uutta tietoa Kurikassa asuvan romaniväestön tilanteesta ja tarpeista palveluiden kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskeisiä käsitteitä ovat koulutus, kulttuuri, romanit, työelämä ja työllisyyspalvelut. Tutkimuksen kohderyhmän eli romaneiden kulttuuria ja historiaa on syytä tarkastella syvemmin ymmärtääkseen heidän tämän hetkisen tilanteensa yleisellä tasolla. Työssä avataan myös tämän päivän opiskelu- ja työelämää sekä näiden tueksi käytettäviä työllisyyden tukipal-veluita.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen ja aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluaineisto koostuu työttömien ja työllisyys-palveluiden piirissä olevien nuorten ja nuorten aikuisten romanien kokemuksista ja näkemyksistä kyseisistä palveluista. Lisäksi aineistossa kuvataan heidän näkemyksiään kulttuurinsa ja oman työllistymisen sekä kouluttautumisen välisistä yhteyksistä.
Keskeisimpiä johtopäätöksiä työssäni oli, että romanikulttuurin merkitykset olivat haastateltavien romaneiden työllisyys- ja kouluttautumistilanteissa varsin vähäisiä. Haastateltavien kokemukset kouluttautumisesta ja työllistymisestä olivat vaihtelevia, ja tehostettu yksilöllinen tuki nousi keskeiseksi tarpeeksi työttömien ro-manien työllistämisessä. Lisäksi romanitaustaisia työllisyyden tukihenkilöitä ja työntekijöitä tarvitaan enemmän sosiaalialan palveluihin, jotta edistettäisiin romaniväestön kouluttautumista, työn saantia ja tiedon välittämistä valtaväestön ja romaneiden kesken.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskeisiä käsitteitä ovat koulutus, kulttuuri, romanit, työelämä ja työllisyyspalvelut. Tutkimuksen kohderyhmän eli romaneiden kulttuuria ja historiaa on syytä tarkastella syvemmin ymmärtääkseen heidän tämän hetkisen tilanteensa yleisellä tasolla. Työssä avataan myös tämän päivän opiskelu- ja työelämää sekä näiden tueksi käytettäviä työllisyyden tukipal-veluita.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen ja aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluaineisto koostuu työttömien ja työllisyys-palveluiden piirissä olevien nuorten ja nuorten aikuisten romanien kokemuksista ja näkemyksistä kyseisistä palveluista. Lisäksi aineistossa kuvataan heidän näkemyksiään kulttuurinsa ja oman työllistymisen sekä kouluttautumisen välisistä yhteyksistä.
Keskeisimpiä johtopäätöksiä työssäni oli, että romanikulttuurin merkitykset olivat haastateltavien romaneiden työllisyys- ja kouluttautumistilanteissa varsin vähäisiä. Haastateltavien kokemukset kouluttautumisesta ja työllistymisestä olivat vaihtelevia, ja tehostettu yksilöllinen tuki nousi keskeiseksi tarpeeksi työttömien ro-manien työllistämisessä. Lisäksi romanitaustaisia työllisyyden tukihenkilöitä ja työntekijöitä tarvitaan enemmän sosiaalialan palveluihin, jotta edistettäisiin romaniväestön kouluttautumista, työn saantia ja tiedon välittämistä valtaväestön ja romaneiden kesken.