Kantaverkon keskeytyssuunnitteluprosessin kehittäminen : Prosessi ja tietojärjestelmät tehokäyttöön
Mantela, Tomi (2018)
Mantela, Tomi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802232751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802232751
Tiivistelmä
Tässä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyössä tehdyssä tutkimuksessa tarkastellaan Fingrid Oyj:n keskeytyssuunnitteluprosessia prosessi- ja tietojohtamisen näkökulmasta. Keskeytyssuunnitteluprosessin lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan myös minkälaisia sähköisiä palveluita kantaverkkoasiakkaat kaipaavat tukemaan omaa keskeytyssuunnitteluprosessiaan.
Opinnäytetyössä tehty tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, johon tutkimuksen aineisto kerättiin kahdelle eri kohderyhmälle toteutettujen teemahaastatteluiden sekä osallistuvaa havainnoinnin avulla. Tutkimuksen tietoperustana käytettiin prosessi- ja tietojohtamisen teorioita sekä aikaisempia prosessi- ja tietojohtamiseen liittyviä tutkimuksia.
Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida keskeytyssuunnitteluprosessin nykytila ja hakea tutkimustulosten pohjalta kehityskohteita keskeytyssuunnitteluprosessin parantamiseksi. Tutkimuksessa saatuja tuloksia analysoitiin tässä opinnäytetyössä tietoperustan avulla ja niistä muodostettiin prosessin toimintaan parantavat kehitysehdotukset.
Tutkimuksen tuloksissa saatiin esiin useita kehityskohteita, jotka korjaamalla parantavat keskeytyssuunnitteluprosessin toimivuutta ja tehostavat kantaverkon käyttöä. Merkittävimmät puutteet havaittiin prosessin johtamisessa, mittaamisessa ja tiedon johtamisessa sekä sen hyödyntämisessä. Tutkimuksessa saatiin myös arvokasta tutkimustietoa siitä millaisia käyttöä tukevia sähköisiä palveluita Fingridin tulee lähteä kehittämään tukemaan kantaverkkoasiakkaiden keskeytyssuunnitteluprosessia.
Opinnäytetyössä tehty tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, johon tutkimuksen aineisto kerättiin kahdelle eri kohderyhmälle toteutettujen teemahaastatteluiden sekä osallistuvaa havainnoinnin avulla. Tutkimuksen tietoperustana käytettiin prosessi- ja tietojohtamisen teorioita sekä aikaisempia prosessi- ja tietojohtamiseen liittyviä tutkimuksia.
Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida keskeytyssuunnitteluprosessin nykytila ja hakea tutkimustulosten pohjalta kehityskohteita keskeytyssuunnitteluprosessin parantamiseksi. Tutkimuksessa saatuja tuloksia analysoitiin tässä opinnäytetyössä tietoperustan avulla ja niistä muodostettiin prosessin toimintaan parantavat kehitysehdotukset.
Tutkimuksen tuloksissa saatiin esiin useita kehityskohteita, jotka korjaamalla parantavat keskeytyssuunnitteluprosessin toimivuutta ja tehostavat kantaverkon käyttöä. Merkittävimmät puutteet havaittiin prosessin johtamisessa, mittaamisessa ja tiedon johtamisessa sekä sen hyödyntämisessä. Tutkimuksessa saatiin myös arvokasta tutkimustietoa siitä millaisia käyttöä tukevia sähköisiä palveluita Fingridin tulee lähteä kehittämään tukemaan kantaverkkoasiakkaiden keskeytyssuunnitteluprosessia.