Improvisointi musiikissa : näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen
Nyberg, Joni (2018)
Nyberg, Joni
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802232742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802232742
Tiivistelmä
Improvisoinnin opiskelu on yksi oleellisista musiikin osa-alueista, johon pop- ja jazzmusiikin opetus keskittyy. Erityisesti jazzmusiikille ja siitä lähtöisin oleville musiikkityyleille improvisointi on jopa määrittelevä tekijä. Improvisoinnin opettamiseen on tähän päivään mennessä kehitetty paljon erilaisia metodeja, ja teknologian kehittyessä moni asia on helpottunut.
Myös omissa musiikkiopinnoissani improvisoinnin opettelu on ollut keskeistä. Pyrin tässä työssä erittelemään oman kokemukseni ja tutkimuskirjallisuuden pohjalta improvisoinnin osa-alueita sekä niiden opettamiseen kehitettyjä menetelmiä. Teen myös kielen oppimisen ja musiikillisen improvisoinnin oppimisen vertailua. Nykyaikaiset aivokuvantamismenetelmät antavat viitteitä siitä, että näihin kumpaankin liittyy samankaltaista aivojen aktiviteettiä.
Työssäni improvisointia tarkastellaan erilaisista näkökulmista ja eri osa-alueiden kannalta. Improvisointi on monia eri puolia sisältävää kokonaisvaltaista inhimillistä toimintaa, jonka opettamiseen ei varsinaisesti ole yhtä oikeaa tapaa. Improvisoinnissa tarvitaan niin motorisia, kognitiivisia kuin sosiaalisiakin taitoja. Erilaisia metodeja ja näkemyksiä on sovellettava kyseessä olevan oppijan omasta yksilöllisestä näkökulmasta, ja tässä opettajan monipuolinen kokemus on ratkaisevan tärkeää.
Myös omissa musiikkiopinnoissani improvisoinnin opettelu on ollut keskeistä. Pyrin tässä työssä erittelemään oman kokemukseni ja tutkimuskirjallisuuden pohjalta improvisoinnin osa-alueita sekä niiden opettamiseen kehitettyjä menetelmiä. Teen myös kielen oppimisen ja musiikillisen improvisoinnin oppimisen vertailua. Nykyaikaiset aivokuvantamismenetelmät antavat viitteitä siitä, että näihin kumpaankin liittyy samankaltaista aivojen aktiviteettiä.
Työssäni improvisointia tarkastellaan erilaisista näkökulmista ja eri osa-alueiden kannalta. Improvisointi on monia eri puolia sisältävää kokonaisvaltaista inhimillistä toimintaa, jonka opettamiseen ei varsinaisesti ole yhtä oikeaa tapaa. Improvisoinnissa tarvitaan niin motorisia, kognitiivisia kuin sosiaalisiakin taitoja. Erilaisia metodeja ja näkemyksiä on sovellettava kyseessä olevan oppijan omasta yksilöllisestä näkökulmasta, ja tässä opettajan monipuolinen kokemus on ratkaisevan tärkeää.