Kuopion kauppatorin kehittäminen asiakasnäkökulmasta : Kuopion tori 200 vuotta
Mustonen, Sini-Tuulia (2018)
Mustonen, Sini-Tuulia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802232738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802232738
Tiivistelmä
Kuopion kauppatori täyttää vuonna 2018 200 vuotta. Tässä opinnäytetyössä selvitetään mitä kuopiolaiset ja ulko-paikkakuntalaiset, torin asiakkaat haluaisivat torille, kuinka tyytyväisiä he ovat torin palveluihin ja kuntoon. Tutki-muksessa selvitetään myös miten he haluavat juhlia torin 200-vuotissyntymäpäivää.
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa toimeksiantajaa, Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistystä 200-vuotis juhlavuoden suunnittelussa ja lisäämään virikkeitä ja tapahtumia torille asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys on voittoa tavoittelematon, yleishyödyllinen yhdistys, joka on hallinnoinut Kuopion kauppatoria keväästä 2017 saakka.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksena, jossa käytettiin yhdessä toimeksiantajan kanssa tehtyä kyselyä, joka toteu-tettiin marraskuussa 2017 Surveypal-ohjelmistoa käyttäen. Kysymykset on määritelty vastaamaan toimeksiantajan tarpeita. Tutkimuskysymykset ovat: miten asiakkaat haluavat kehittää toria? Miten he näkevät torin nyt?
Teoriaosuudessa käsitellään mitä tarkoittaa asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen, sekä tapahtumamatkailua. Empiirisessä osiossa käydään läpi kuinka tutkimus toteutettiin ja lopuksi on kerrottu tutkimustulokset. Kyselyssä selvisi, että torin viihtyisyyteen vaikuttaa tapahtumien määrä ja laatu, ostosmahdollisuudet sekä kahvila- ja ravinto-latarjonta, joihin tulisi panostaa jatkossa. Tutkimuksen myötä Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys on lähtenyt kartoittamaan kolmen asian kehitämismahdollisuuksia, joita ovat viihtyisyys ja istuskelualueiden lisääminen, talvitoiminta ja tapahtumat sekä torikauppiaiden lisääminen.
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa toimeksiantajaa, Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistystä 200-vuotis juhlavuoden suunnittelussa ja lisäämään virikkeitä ja tapahtumia torille asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys on voittoa tavoittelematon, yleishyödyllinen yhdistys, joka on hallinnoinut Kuopion kauppatoria keväästä 2017 saakka.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksena, jossa käytettiin yhdessä toimeksiantajan kanssa tehtyä kyselyä, joka toteu-tettiin marraskuussa 2017 Surveypal-ohjelmistoa käyttäen. Kysymykset on määritelty vastaamaan toimeksiantajan tarpeita. Tutkimuskysymykset ovat: miten asiakkaat haluavat kehittää toria? Miten he näkevät torin nyt?
Teoriaosuudessa käsitellään mitä tarkoittaa asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen, sekä tapahtumamatkailua. Empiirisessä osiossa käydään läpi kuinka tutkimus toteutettiin ja lopuksi on kerrottu tutkimustulokset. Kyselyssä selvisi, että torin viihtyisyyteen vaikuttaa tapahtumien määrä ja laatu, ostosmahdollisuudet sekä kahvila- ja ravinto-latarjonta, joihin tulisi panostaa jatkossa. Tutkimuksen myötä Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys on lähtenyt kartoittamaan kolmen asian kehitämismahdollisuuksia, joita ovat viihtyisyys ja istuskelualueiden lisääminen, talvitoiminta ja tapahtumat sekä torikauppiaiden lisääminen.