Vanhempien kokemuksia osallisuudesta lapsensa päivähoidossa
Mäki, Lilli; Vainio, Pia; Sainio, Hanna (2018)
Mäki, Lilli
Vainio, Pia
Sainio, Hanna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212675
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia osallisuudesta lastensa päivähoidossa. Osallisuus tukee vanhemman ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan kasvatusyhteistyötä. Vanhempien osallisuus korostuu myös uusissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa vanhempien kokemuksiin perustuvaa tietoa heidän osallisuudestaan päiväkodin yhteisössä ja lapsen kasvatuk-sessa, jota voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen yksiköissä osallisuuden kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin kahdessa Kotkan kaupungin päiväkodissa.
Opinnäytetyö toteutettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyohjelman avulla. Kysely oli suunnattu päivähoidossa olevien lasten vanhemmille ja osallistuminen kyselyyn oli vapaaehtoista. Kyselyyn vastasi 20 vanhempaa. Kyselyssä oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui varhaiskasvatuksesta ja sitä ohjaavista laeista ja säädöksistä, osallisuudesta sekä kasvatusyhteistyöstä.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että vanhemmat kokivat kasvatusyhteistyön ja osallisuutensa toteutuvan pääsääntöisesti hyvin. Parhaiten osallisuuden nähtiin toteutuvan päivittäisessä vuorovaikutuksessa henkilökunnan kanssa koskien lapsen asioita, varhaiskasvatussuunnitelmakeskusteluissa sekä vanhempainilloissa. Eriäviä mielipiteitäkin esiintyi. Osassa vastauksissa nousi esiin kiireen tuntu sekä henkilökunnan vaihtuvuus, joiden koettiin heikentävän osallisuuden toteutumista. Tutkimuksen mukaan vaikuttaa kuitenkin siltä, että tutkimukseen osallistuneet vanhemmat kokevat osallisuutensa sekä kasvatusyhteistyön pääosin riittävänä
Opinnäytetyö toteutettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyohjelman avulla. Kysely oli suunnattu päivähoidossa olevien lasten vanhemmille ja osallistuminen kyselyyn oli vapaaehtoista. Kyselyyn vastasi 20 vanhempaa. Kyselyssä oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui varhaiskasvatuksesta ja sitä ohjaavista laeista ja säädöksistä, osallisuudesta sekä kasvatusyhteistyöstä.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että vanhemmat kokivat kasvatusyhteistyön ja osallisuutensa toteutuvan pääsääntöisesti hyvin. Parhaiten osallisuuden nähtiin toteutuvan päivittäisessä vuorovaikutuksessa henkilökunnan kanssa koskien lapsen asioita, varhaiskasvatussuunnitelmakeskusteluissa sekä vanhempainilloissa. Eriäviä mielipiteitäkin esiintyi. Osassa vastauksissa nousi esiin kiireen tuntu sekä henkilökunnan vaihtuvuus, joiden koettiin heikentävän osallisuuden toteutumista. Tutkimuksen mukaan vaikuttaa kuitenkin siltä, että tutkimukseen osallistuneet vanhemmat kokevat osallisuutensa sekä kasvatusyhteistyön pääosin riittävänä