Etälääkäripalvelun vaikutus kotisairaanhoitajan työhön Vaasan kotisairaanhoidossa
Kilponen, Konsta; Helinko, Matti (2018)
Kilponen, Konsta
Helinko, Matti
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212660
Tiivistelmä
Vaasan kotisairaanhoidossa on hiljattain otettu käyttöön etälääkäripalvelu, ja kotisairaanhoidolla oli tarvetta kerätä kotisairaanhoitajien kokemuksia palvelusta. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata etälääkäripalvelun käyttöönoton vaikutuksia kotisairaanhoitajan työhön. Tutkimuksen tavoitteena on, että sen tuottamalla tiedolla pyritään kehittämään etälääkäripalvelun ja kotisairaanhoidon välistä yhteistyötä.
Teoriaosuudessa käsitellään sairaanhoitajan ammattia, kotipalvelua ja -sairaanhoitoa sekä terveydenhuollon etäpalveluita. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Vaasan kotisairaanhoidosta yksilöhaastatteluilla keväällä 2017. Haastateltavia saatiin 11. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista selvisi, että käyttöönottovaihe oli työläs kotisairaanhoitajille. Etälääkäripalvelu sujuvoittaa työntekoa. Potilaiden lääkehoito on helpompaa ja potilaat tavoittavat lääkärin useammin kuin ennen. Kotisairaanhoitajat kokivat omalääkärin tavoitettavuuden ongelmattomaksi, mutta takapäivystäjien tavoitettavuudessa oli ongelmia. Puhelin konsultaatiovälineenä koettiin ongelmattomaksi ja käteväksi, vaikkakin suullinen selittäminen lääkärille oli hankalaa. Osa haastateltavista koki, että yhteistyötä kehitetään tarpeeksi, kun taas osa koki, ettei palauteketju organisaatioiden välillä toimi. Kehitysideoiksi kotisairaanhoitajat toivat esille yhtenäiset potilastietojärjestelmät, lääkärien toimintatapojen yhtenäistämisen, kiertopäivien lisäämisen, parannuksia hoitovälineisiin ja lähihoitajien tuomista lähikierroille. Kotisairaanhoitajat olivat tyytyväisiä palveluun. Erityisesti lääkärin tavoitettavuus on parantunut palvelun myötä. Kehitystyön selkeys on jatkossa tärkeä kehityskohde, samoin potilastietojärjestelmien yhtenäisyys.
Teoriaosuudessa käsitellään sairaanhoitajan ammattia, kotipalvelua ja -sairaanhoitoa sekä terveydenhuollon etäpalveluita. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Vaasan kotisairaanhoidosta yksilöhaastatteluilla keväällä 2017. Haastateltavia saatiin 11. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista selvisi, että käyttöönottovaihe oli työläs kotisairaanhoitajille. Etälääkäripalvelu sujuvoittaa työntekoa. Potilaiden lääkehoito on helpompaa ja potilaat tavoittavat lääkärin useammin kuin ennen. Kotisairaanhoitajat kokivat omalääkärin tavoitettavuuden ongelmattomaksi, mutta takapäivystäjien tavoitettavuudessa oli ongelmia. Puhelin konsultaatiovälineenä koettiin ongelmattomaksi ja käteväksi, vaikkakin suullinen selittäminen lääkärille oli hankalaa. Osa haastateltavista koki, että yhteistyötä kehitetään tarpeeksi, kun taas osa koki, ettei palauteketju organisaatioiden välillä toimi. Kehitysideoiksi kotisairaanhoitajat toivat esille yhtenäiset potilastietojärjestelmät, lääkärien toimintatapojen yhtenäistämisen, kiertopäivien lisäämisen, parannuksia hoitovälineisiin ja lähihoitajien tuomista lähikierroille. Kotisairaanhoitajat olivat tyytyväisiä palveluun. Erityisesti lääkärin tavoitettavuus on parantunut palvelun myötä. Kehitystyön selkeys on jatkossa tärkeä kehityskohde, samoin potilastietojärjestelmien yhtenäisyys.