Kartläggning av fysisk och psykisk arbetsergonomi hos grundskolelärare : Ett beställningsarbete av Terveystalo
Järvinen, Jan; Översti, Axel (2018)
Järvinen, Jan
Översti, Axel
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212655
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kartoitus peruskouluopettajien koetusta fyysisestä ja psyykkisestä työergonomiasta. Tämän lisäksi kartoitetaan opettajien liikuntatapoja. Kartoitus suoritetaan kvantitatiivisella kyselyllä, joka jaettiin 59 peruskouluopettajalle, josta 34 kyselyä palautettiin. Kysely koostuu 26 kysymyksestä, joista 24 olivat monivalintakysymyksiä ja kaksi avointa kysymystä joihin opettajat voivat vapaasti kommentoida. Lisäksi, yhdessä monivalintakysymyksessä oli tilaa kommenteille. Kyselyn ensisijainen tavoite oli tukea opinnäytetyötä työergonomian fyysisessä ja psyykkisessä kartoituksessa sekä tämän ohella myös antaa vastaajille mahdollisuus kertoa mielipiteitään työterveyshuollosta. Opinnäytetyön tilaaja on Terveystalo, joka toimii kouluhenkilökunnan työterveydenhuoltona. Tämän työn tarkoitus on kyselyn avulla kartoittaa opettajahenkilökunnan koettu fyysinen ja psyykkinen työergonomia ja opettajien liikuntatavat. Terveystalo voi toivon mukaan käyttää opinnäytetyötä työterveydenhuollossa. Opinnäytetyö on rajattu fyysiseen ja psyykkiseen ergonomiaan sekä työhön liittyvään stressiin. Opinnäytetyö vastaa neljään tutkimuskysymykseen; 1. Miten opettajat luokittelevat oman fyysisen työergonomian? 2. Miten opettajat luokittelevat oman työhön liittyvän stressinsä? 3. Mitä mieltä opettajat ovat mahdollisuuksistaan vaikuttaa omaan työergonomiaansa? 4. Harrastavatko opettajat liikuntaa vapaa-ajallaan? Kartoituksen keskivertotuloksien mukaan opettajat luokittelevat oman fyysisen työergonomiansa keskivertoisella tasolla. Opettajat käyttävät niitä resursseja, mitä heillä on käytettävissä, mutta toivovat soveltuvampaa työkalustoa, kuten esimerkiksi säädettävät työpöydät ja tuolit. Opettajat kokevat työhön liittyvän stressin keskivertoiseksi. Huomattavat stressin aiheuttajat ovat melu sekä kiire. Ala-asteopettajat ko-kevat hieman enemmän stressiä kuin yläasteopettajat. Opettajat kokevat mahdollisuuden vaikuttaa omaan työergonomiaansa rajatuksi taloudellisten resurssien puutteesta. Ala-ja yläasteopettajien välillä ei ole huomattavia eroja liikuntatapojen suhteen. Keskimäärin opettajat harrastavat liikuntaa kolmena päivänä viikossa.