When dreams come true : Service design methods as part of developing a small business : Case: Juhlahumua
Kinnunen, Marja (2018)
Kinnunen, Marja
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212653
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisilla palvelumuotoilun malleilla voidaan kehittää pienyrityksen palveluprosessia. Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä case- yrityksen kanssa, joka edustaa pientä palvelualan yritystä. Ala jota case- yritys edustaa on hää- juhlapalveluala, ja Suomessa koko alalla toimijoita on n. 30-40.
Opinnäytetyön tarkoitus on tutustua palvelumuotoiluun ja case-yrityksen toimialaan, jotta saadaan muodostettua tarvittava ymmärrys tämän opinnäytetyön toteuttamiseen. Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat kotimaiset ja kansainväliset lähteet. Työ on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Lisäksi työn empiirisessä osiossa on käytetty palvelumuotoilun malleja kuten esimerkiksi, Customer Journey Map.
Työn tuloksena syntyi case-yritykselle laadittu ”Työkalupakki” joka toteutettiin osana opinnäytetyötä. Tämä ”Työkalupakki” sisältää neljä eri palvelumuotoilussa käytettyä mallia ja niiden avulla muodostettiin käsitys case-yrityksen palveluprosessin nykytilasta ja sen mahdollisista kehityskohteista. Tämä ”Työkalupakki” idea on myös hyödynnettävissä muissa pienyrityksissä, koska sen laadinnassa otettiin huomioon yleisesti pienyrityksiä koskevat haasteet, kuten esimerkiksi ajan käyttö sekä mallin tehokas sekä helppo käyttöisyys.
Tulokset osoittavat, että case-yrityksen palveluprosessissa on vaiheita jotka vaativat yritykseltä enemmän huomiota, jotta palveluprosessi täyttäisi sen kaikki vaatimukset. Opinnäytetyön lopputuloksena yritys on ottanut ongelmakohdat asiakasprosessissa huomioon ja aikovat toteuttaa tarvittavat muutokset kuluvan vuoden aikana.
Opinnäytetyön tarkoitus on tutustua palvelumuotoiluun ja case-yrityksen toimialaan, jotta saadaan muodostettua tarvittava ymmärrys tämän opinnäytetyön toteuttamiseen. Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat kotimaiset ja kansainväliset lähteet. Työ on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Lisäksi työn empiirisessä osiossa on käytetty palvelumuotoilun malleja kuten esimerkiksi, Customer Journey Map.
Työn tuloksena syntyi case-yritykselle laadittu ”Työkalupakki” joka toteutettiin osana opinnäytetyötä. Tämä ”Työkalupakki” sisältää neljä eri palvelumuotoilussa käytettyä mallia ja niiden avulla muodostettiin käsitys case-yrityksen palveluprosessin nykytilasta ja sen mahdollisista kehityskohteista. Tämä ”Työkalupakki” idea on myös hyödynnettävissä muissa pienyrityksissä, koska sen laadinnassa otettiin huomioon yleisesti pienyrityksiä koskevat haasteet, kuten esimerkiksi ajan käyttö sekä mallin tehokas sekä helppo käyttöisyys.
Tulokset osoittavat, että case-yrityksen palveluprosessissa on vaiheita jotka vaativat yritykseltä enemmän huomiota, jotta palveluprosessi täyttäisi sen kaikki vaatimukset. Opinnäytetyön lopputuloksena yritys on ottanut ongelmakohdat asiakasprosessissa huomioon ja aikovat toteuttaa tarvittavat muutokset kuluvan vuoden aikana.