Ohjekirja kasvavalle yritykselle : Case: Varpaisjärven Pesula Oy
Häkli, Samuli; Pietikäinen, Toni (2018)
Häkli, Samuli
Pietikäinen, Toni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802212648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Varpaisjärven Pesula Oy:n yrittäjälle helppokäyttöinen opas, jonka avulla yrityksen liiketoimintaa pystytään seuraamaan ja kasvattamaan. Toimeksiantaja halusi, että opas on ajatuksia herättävä ja että oppaan avulla pystyy kehittämään yritystä. Kilpailuympäristö muuttuu kaikilla aloilla jatkuvasti asiakkaiden kulutuskäyttäytymisen, uuden teknologian ja kovan kilpailun seurauksena. Tästä syystä yrittäjien on tärkeä pysyä muutoksessa mukana.
Kasvavalla yrityksellä on oltava hyvin toimiva taloushallinto, jotta yrityksen nykytilanne hahmotetaan. Yrittäjän henkilökohtaisilla ominaisuuksilla on myös suuri merkitys pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Asiakaslähtöisellä yrityksellä on huomattavasti paremmat mahdollisuudet menestyä ja markkinointi auttaa muun muassa kilpailijoista erottautumisessa.
Aineistoa kerättiin useasta painetusta ja sähköisestä lähteestä. Lopputuloksena saatiin aikaan opas, joka toteutettiin sähköisenä Word-dokumenttina. Oppaassa on käsitelty yrityksen talouden, yrittäjän ja henkilöstön ominaisuuksien, asiakaslähtöisyyden sekä markkinoinnin merkitystä kasvavalle yritykselle. Oppaaseen on luotu Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla kaavoja, joilla pystytään seuraamaan tärkeitä tunnuslukuja. Oppaassa on myös ajatuksia herättäviä kysymyksiä ja tehtäviä sekä malli asiakastyytyväisyyskyselylle.
Opasta on tarvittaessa helppo päivittää tulevaisuudessa, koska se on sähköisessä muodossa. Opasta olisi mahdollista kehittää käymällä läpi useampia kasvuun vaikuttavia asioita tai nykyisiä voisi käsitellä laajemmin. Myös kasvuun liittyviä riskejä olisi hyvä ottaa enemmän huomioon.
Kasvavalla yrityksellä on oltava hyvin toimiva taloushallinto, jotta yrityksen nykytilanne hahmotetaan. Yrittäjän henkilökohtaisilla ominaisuuksilla on myös suuri merkitys pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Asiakaslähtöisellä yrityksellä on huomattavasti paremmat mahdollisuudet menestyä ja markkinointi auttaa muun muassa kilpailijoista erottautumisessa.
Aineistoa kerättiin useasta painetusta ja sähköisestä lähteestä. Lopputuloksena saatiin aikaan opas, joka toteutettiin sähköisenä Word-dokumenttina. Oppaassa on käsitelty yrityksen talouden, yrittäjän ja henkilöstön ominaisuuksien, asiakaslähtöisyyden sekä markkinoinnin merkitystä kasvavalle yritykselle. Oppaaseen on luotu Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla kaavoja, joilla pystytään seuraamaan tärkeitä tunnuslukuja. Oppaassa on myös ajatuksia herättäviä kysymyksiä ja tehtäviä sekä malli asiakastyytyväisyyskyselylle.
Opasta on tarvittaessa helppo päivittää tulevaisuudessa, koska se on sähköisessä muodossa. Opasta olisi mahdollista kehittää käymällä läpi useampia kasvuun vaikuttavia asioita tai nykyisiä voisi käsitellä laajemmin. Myös kasvuun liittyviä riskejä olisi hyvä ottaa enemmän huomioon.