Sosiaalinen media NHL:ssä
Kölhi, Tommi; Kiuru, Joni (2018)
Kölhi, Tommi
Kiuru, Joni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802192561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802192561
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus on selvittää ja analysoida, miten NHL-seurat hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Eri sosiaalisen median kanavien vertailu sekä, mitkä seikat erottavat seurojen menestymisen somemarkkinoinnissaan olivat myös osa tutkimustamme.
National Hockey League on yksi maailman seuratuimmista urheiluliigoista. Näin on tärkeää seuroille, että ne menestyvät markkinoinnissaan. Sosiaalisen median noustessa niinkin suureen suosioon, mitä se nykypäivänä on tarkoittaa se myös seurojen kannalta sitä, että pystyäkseen kommunikoimaan fanien kanssa, sekä tuomaan joukkueet mahdollisimman näkyville, on seurojen pakko hallita sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa.
Opinnäytetyömme on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten valitsimme neljä seuraa perustuen heidän menestymiseen sosiaalisessa mediassa. Näitä valitsemiamme seuroja tarkkailimme lokakuun ajan, josta saimme tarvittavan datan tutkimusta varten. Kirjoitimme opinnäytetyön vuoden 2017 aikana.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta eri osasta. Ensimmäisenä on teoriaosuus. Tämä osa käsittelee digitaalista markkinointia, sosiaalisen median hyödyntämistä markkinoinnissa, sosiaa-lista mediaa sekä sen eri kanavia sekä National Hockey Leagueta kokonaisuudessaan.
Seuraavana osana opinnäytetyötämme on itse tutkimusosuus, jossa tutkimme kuinka NHL-seurat hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Lopuksi opinnäytetyössä tulee tutkimustulokset sekä pohdinta, joista selviää kuinka hyvin NHL-seurat ovat kyenneet hoi-tamaan markkinointinsa etenkin sosiaalisen median osalta.
National Hockey League on yksi maailman seuratuimmista urheiluliigoista. Näin on tärkeää seuroille, että ne menestyvät markkinoinnissaan. Sosiaalisen median noustessa niinkin suureen suosioon, mitä se nykypäivänä on tarkoittaa se myös seurojen kannalta sitä, että pystyäkseen kommunikoimaan fanien kanssa, sekä tuomaan joukkueet mahdollisimman näkyville, on seurojen pakko hallita sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa.
Opinnäytetyömme on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten valitsimme neljä seuraa perustuen heidän menestymiseen sosiaalisessa mediassa. Näitä valitsemiamme seuroja tarkkailimme lokakuun ajan, josta saimme tarvittavan datan tutkimusta varten. Kirjoitimme opinnäytetyön vuoden 2017 aikana.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta eri osasta. Ensimmäisenä on teoriaosuus. Tämä osa käsittelee digitaalista markkinointia, sosiaalisen median hyödyntämistä markkinoinnissa, sosiaa-lista mediaa sekä sen eri kanavia sekä National Hockey Leagueta kokonaisuudessaan.
Seuraavana osana opinnäytetyötämme on itse tutkimusosuus, jossa tutkimme kuinka NHL-seurat hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Lopuksi opinnäytetyössä tulee tutkimustulokset sekä pohdinta, joista selviää kuinka hyvin NHL-seurat ovat kyenneet hoi-tamaan markkinointinsa etenkin sosiaalisen median osalta.