Laulunopiskelijoiden kokemukset ohjatuissa produktioissa : Centria–Novia ooppera ensemble (2014–2016)
Kantola, Katri (2018)
Kantola, Katri
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802182554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802182554
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee laulunopiskelijoiden kokemuksia lavatyöskentelystä ohjatuissa produktioissa. Työn tavoitteena oli selvittää, millä lavatyöskentelyn osa-alueilla laulunopiskelijat kaipaavat ohjausta, sekä miten opettaja pystyy valmistelemaan opiskelijoita työskentelemään ohjatuissa produktioissa. Työllä pyrittiin tuomaan esille tietoa, jolla laulunopiskelijoiden lavatyöskentelyn opetusta voitaisi kehittää. Työn tarkoituksena oli myös tutkia, miten ohjaaja vaikuttaa laulunopiskelijoiden lavatyöskentelyyn. Työ tarkastelee aihetta klassisen laulunopettajan näkökulmasta. Työ antaa laulunopettajalle keinoja laulunopiskelijoiden lavatyöskentelyn kehittämiseen.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohteena olivat Centria-Novia ooppera ensemble -kurssin lukuvuosien 2014–2015 ja 2015–2016 ryhmät. Tutkimusaineisto koostui laulunopiskelijoiden sähköisistä kyselyistä, ohjaajan sähköpostihaastattelusta, sekä teatteri- ja musiikkialankirjallisuudesta. Työ alkaa kuvauksella Centria-Novia ooppera ensemble -ryhmän toiminnasta ja etenee sitten käsittelemään musiikkiteatteria, laulajan lavatyöskentelyä ja improvisointia ensemble-ryhmissä. Tämän jälkeen siirrytään laulunopiskelijoiden kyselyiden ja ohjaajan haastattelun analyyseihin.
Tekijälle selvisi, että laulunopiskelijat kokivat tarvitsevansa ohjausta lavatyöskentelyn eri osa-alueiden yhdistämiseen ja itsenäiseen harjoitteluun. Aiempaa lavakokemusta omaavat laulunopiskelijat eivät kokeneet lavatyöskentelyä yhtä haastavana, kuin muut opiskelijat. Ryhmäyttäminen ja vuorovaikutus koettiin merkityksellisinä lavatyöskentelyyn vaikuttavina tekijöinä. Opinnäytetyö kehitti tekijän teoreettista tietämystä lavatyöskentelystä ja hänen pedagogisia valmiuksiaan.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohteena olivat Centria-Novia ooppera ensemble -kurssin lukuvuosien 2014–2015 ja 2015–2016 ryhmät. Tutkimusaineisto koostui laulunopiskelijoiden sähköisistä kyselyistä, ohjaajan sähköpostihaastattelusta, sekä teatteri- ja musiikkialankirjallisuudesta. Työ alkaa kuvauksella Centria-Novia ooppera ensemble -ryhmän toiminnasta ja etenee sitten käsittelemään musiikkiteatteria, laulajan lavatyöskentelyä ja improvisointia ensemble-ryhmissä. Tämän jälkeen siirrytään laulunopiskelijoiden kyselyiden ja ohjaajan haastattelun analyyseihin.
Tekijälle selvisi, että laulunopiskelijat kokivat tarvitsevansa ohjausta lavatyöskentelyn eri osa-alueiden yhdistämiseen ja itsenäiseen harjoitteluun. Aiempaa lavakokemusta omaavat laulunopiskelijat eivät kokeneet lavatyöskentelyä yhtä haastavana, kuin muut opiskelijat. Ryhmäyttäminen ja vuorovaikutus koettiin merkityksellisinä lavatyöskentelyyn vaikuttavina tekijöinä. Opinnäytetyö kehitti tekijän teoreettista tietämystä lavatyöskentelystä ja hänen pedagogisia valmiuksiaan.