Itsepalvelukassojen hyödyntäminen lounasravintoloissa
Helin, Erika (2018)
Helin, Erika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802162530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802162530
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Protacon Solutions Oy. Toimeksiantaja oli aikaisemmin kehittänyt itsepalvelukassan, jota oli käytetty muun muassa katsastusasemilla ja messutapahtumissa. Itsepalvelukassan toimintaperiaatteena oli mahdollistaa asiakkaalle täysin itsenäinen ja sujuva asiointitapahtuma. Kassaa käyttäessä valittiin ostettava tuote kosketusnäytöltä, suoritettiin korttimaksu ja tulostettiin tosite ostosta.
Toimeksiantaja halusi selvittää voisiko jo olemassa olevaa itsepalvelukassaa hyödyntää aiempien käyttökohteiden lisäksi myös lounasravintoloissa. Samalla selvitettiin millaisia hyöty- tai haittavaikutuksia itsepalvelukassan käytöstä voisi seurata lounasravintolalle ja miten mahdollisia haasteita voitaisiin ratkoa.
Selvitystyö toteutettiin haastattelemalla lounasravintoloissa työskenteleviä, alalta vankan kokemuksen omaavia henkilöitä. Selvityksen perusteella itsepalvelukassan pilotoiminen lounasravintoloissa nähtiin potentiaalisena mahdollisuutena tietyin reunaehdoin. Esille nostettiin myös joitakin haasteita, jotka tulisi huomioida suunnitellessa itsepalvelukassan käyttöönottoa lounasravintolaan.
Työn lopputuloksena esitettiin arvioita itsepalvelukassalla mahdollisesti saavutettavista hyödyistä sekä järjestelmän ja prosessien kehitys- ja uudistusehdotuksia.
Työssä aihetta käsiteltiin yleisellä tasolla, jonka vuoksi tuloksissa esitetyt ehdotukset eivät välttämättä sovellu käytännössä toteutettavaksi ilman jatkotutkimusta.
Toimeksiantaja halusi selvittää voisiko jo olemassa olevaa itsepalvelukassaa hyödyntää aiempien käyttökohteiden lisäksi myös lounasravintoloissa. Samalla selvitettiin millaisia hyöty- tai haittavaikutuksia itsepalvelukassan käytöstä voisi seurata lounasravintolalle ja miten mahdollisia haasteita voitaisiin ratkoa.
Selvitystyö toteutettiin haastattelemalla lounasravintoloissa työskenteleviä, alalta vankan kokemuksen omaavia henkilöitä. Selvityksen perusteella itsepalvelukassan pilotoiminen lounasravintoloissa nähtiin potentiaalisena mahdollisuutena tietyin reunaehdoin. Esille nostettiin myös joitakin haasteita, jotka tulisi huomioida suunnitellessa itsepalvelukassan käyttöönottoa lounasravintolaan.
Työn lopputuloksena esitettiin arvioita itsepalvelukassalla mahdollisesti saavutettavista hyödyistä sekä järjestelmän ja prosessien kehitys- ja uudistusehdotuksia.
Työssä aihetta käsiteltiin yleisellä tasolla, jonka vuoksi tuloksissa esitetyt ehdotukset eivät välttämättä sovellu käytännössä toteutettavaksi ilman jatkotutkimusta.