Tuottaja vapauttaa luovuuden suunnittelutoimistossa
Kiiski, Eveliina (2017)
Kiiski, Eveliina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802162510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802162510
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii tuottajan työprofiilia brändäykseen erikoistuneessa suunnittelutoimistossa. Tuottaja on suhteellisen uusi ammatti, sillä vielä vuosituhannen vaihteessa kyseistä nimikettä ei tunnettu nykyisessä merkityksessään. Tänä päivänä tuottajan rooli vaihtelee paljon yrityksestä riippuen. Työ selvittää, mitä tuottaja tekee, ja mikä on hänen roolinsa yrityksessä, jossa suunnitellaan brändi-ilmeitä.
Tämä työ keskittyy tuottajan työhön vain suunnittelutoimistossa eikä käsittele suunnittelutoimiston muita työrooleja. Opinnäytetyön tavoitteena on selventää kyseisestä työstä kiinnostuneille ja muille alalla työskenteleville tuottajan työn vaatimukset ja sisällön. Työn toinen tavoite on tutkia vaadittavia valmiuksia tuottajan työhön.
Suunnittelutoimistossa tuottajalla on oltava vahva brändiosaaminen, jotta asiakkaan näkemys saadaan kohtaamaan suunniteltavan brändi-ilmeen kanssa. Tuottaja on suunnittelutoimiston johtajahahmo, jota tarvitaan varsinkin silloin, kun suunnitelmat epäonnistuvat tai projekti kokee takaiskuja. Lisäksi tuottajan tulee olla ihmistuntija, joka toimii asiakaspalvelijana ja projektitiimin johtajana. Tuottaja on päivittäin kontaktissa yhteistyökumppaneihin ja sidosryhmiin työpaikan ulkopuolelle, mikä vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja.
Tutkimuksen aihe perustuu helsinkiläiseen Bond Creative Agency Oy suunnittelutoimistoon. Tutkimuksella on toiminnallinen ja tutkimuksellinen osuus, jotka perustuvat tutkijan omiin kokemuksiin tuottajan työssä sekä tutkimushaastatteluihin, jotka teetettiin neljällä suunnittelutoimiston tuottajalla. Tutkimuksen toiminnallisessa osassa raportoidaan kolmesta projektista tutkijan työharjoittelun ajalta. Toiminnallinen osuus sisältää portfolioosuuden. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa on haastateltu Bond Creative Agency Oy:n neljää tuottajaa teemahaastatteluissa, joissa kerätään kokemuksia ja näkemyksiä tuottajan työstä suunnittelutoimistossa. Tutkimus päättyy tutkimustulosten pohdintaan. Pohdinta-osuudessa vertaillaan tutkimustuloksia alkuoletuksiin, tehdään päätelmiä ja itsearviointia tuottajan työtä ajatellen sekä arvioidaan tutkimustulosten luotettavuutta.
Tämä työ keskittyy tuottajan työhön vain suunnittelutoimistossa eikä käsittele suunnittelutoimiston muita työrooleja. Opinnäytetyön tavoitteena on selventää kyseisestä työstä kiinnostuneille ja muille alalla työskenteleville tuottajan työn vaatimukset ja sisällön. Työn toinen tavoite on tutkia vaadittavia valmiuksia tuottajan työhön.
Suunnittelutoimistossa tuottajalla on oltava vahva brändiosaaminen, jotta asiakkaan näkemys saadaan kohtaamaan suunniteltavan brändi-ilmeen kanssa. Tuottaja on suunnittelutoimiston johtajahahmo, jota tarvitaan varsinkin silloin, kun suunnitelmat epäonnistuvat tai projekti kokee takaiskuja. Lisäksi tuottajan tulee olla ihmistuntija, joka toimii asiakaspalvelijana ja projektitiimin johtajana. Tuottaja on päivittäin kontaktissa yhteistyökumppaneihin ja sidosryhmiin työpaikan ulkopuolelle, mikä vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja.
Tutkimuksen aihe perustuu helsinkiläiseen Bond Creative Agency Oy suunnittelutoimistoon. Tutkimuksella on toiminnallinen ja tutkimuksellinen osuus, jotka perustuvat tutkijan omiin kokemuksiin tuottajan työssä sekä tutkimushaastatteluihin, jotka teetettiin neljällä suunnittelutoimiston tuottajalla. Tutkimuksen toiminnallisessa osassa raportoidaan kolmesta projektista tutkijan työharjoittelun ajalta. Toiminnallinen osuus sisältää portfolioosuuden. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa on haastateltu Bond Creative Agency Oy:n neljää tuottajaa teemahaastatteluissa, joissa kerätään kokemuksia ja näkemyksiä tuottajan työstä suunnittelutoimistossa. Tutkimus päättyy tutkimustulosten pohdintaan. Pohdinta-osuudessa vertaillaan tutkimustuloksia alkuoletuksiin, tehdään päätelmiä ja itsearviointia tuottajan työtä ajatellen sekä arvioidaan tutkimustulosten luotettavuutta.