Tekoälyn toteutus peliprojektissa : tapaus Golden Roll
Värälä, Kalle (2018)
Värälä, Kalle
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802152486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802152486
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ovat erilaiset tekoälyt peleissä sekä tekoälyn toteuttaminen yhteen mobiilipeliin. Opinnäytetyö toteutettiin tietojenkäsittelyn tradenomin tutkinnon osana pelituotannon suuntautumispolulla. Opinnäytetyön aihealueita ovat pelisuunnittelu ja peliohjelmointi, tarkemmin tekoälyn toteuttaminen.
Tekoälyt valittiin opinnäytetyön aiheeksi, koska ne tekevät pelaamisesta paljon monipuolisempaa. Lähes jokainen ohjelmoija saa joskus tehtäväkseen toteuttaa peliprojektissa jonkinlainen tekoälyn, joten tekoälyyn liittyvän osaamisen kehittäminen on sekä tärkeää että luontevaa.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa tutkittiin erilaisia tapoja toteuttaa tekoäly ja selvitettiin, millaisia ovat yleisimmät käytetyt tekoälyrakenteet hyödyntäen lähdekirjallisuutta ja pelejä. Toisessa osassa toteutettiin tekoäly Golden Roll -nimiseen peliprojektiin ja tekoälysuunnitelma Caverna–nimiseen peliprojektiin.
Tekoälyrakenteita on monenlaisia ja se, millainen tekoälyrakenne kannattaa valita, riippuu pelin genrestä, pelin sisällöstä, resursseista ja kehittäjien preferensseistä. Golden Rolliin valittiin sääntöpohjainen tekoälyllä generoitu vuorolista, jota skriptattu tekoäly pelaa, koska sillä saatiin luotettavasti odotettuja tuloksia. Lisäksi sen toteuttaminen sopi käytettävissä olleisiin resursseihin. Tekoälyllä saatiin lisäsisältöä Golden Rolliin ja lopputulos oli onnistunut.
Vaikka opinnäytetyön palautushetkellä Golden Roll odottaa vielä julkaisuaan, saa opinnäytetyöstä tapausesimerkin avulla kuvan siitä, millaista tekoälyn suunnittelu ja toteuttaminen mobiilipeliin on. Lisäksi työstä saa pohjatiedot erilaisista tekoälytyypeistä ja lähdekirjallisuutta hyödyntäen voi kiinnostavista rakenteista hakea lisää tietoa
Tekoälyt valittiin opinnäytetyön aiheeksi, koska ne tekevät pelaamisesta paljon monipuolisempaa. Lähes jokainen ohjelmoija saa joskus tehtäväkseen toteuttaa peliprojektissa jonkinlainen tekoälyn, joten tekoälyyn liittyvän osaamisen kehittäminen on sekä tärkeää että luontevaa.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa tutkittiin erilaisia tapoja toteuttaa tekoäly ja selvitettiin, millaisia ovat yleisimmät käytetyt tekoälyrakenteet hyödyntäen lähdekirjallisuutta ja pelejä. Toisessa osassa toteutettiin tekoäly Golden Roll -nimiseen peliprojektiin ja tekoälysuunnitelma Caverna–nimiseen peliprojektiin.
Tekoälyrakenteita on monenlaisia ja se, millainen tekoälyrakenne kannattaa valita, riippuu pelin genrestä, pelin sisällöstä, resursseista ja kehittäjien preferensseistä. Golden Rolliin valittiin sääntöpohjainen tekoälyllä generoitu vuorolista, jota skriptattu tekoäly pelaa, koska sillä saatiin luotettavasti odotettuja tuloksia. Lisäksi sen toteuttaminen sopi käytettävissä olleisiin resursseihin. Tekoälyllä saatiin lisäsisältöä Golden Rolliin ja lopputulos oli onnistunut.
Vaikka opinnäytetyön palautushetkellä Golden Roll odottaa vielä julkaisuaan, saa opinnäytetyöstä tapausesimerkin avulla kuvan siitä, millaista tekoälyn suunnittelu ja toteuttaminen mobiilipeliin on. Lisäksi työstä saa pohjatiedot erilaisista tekoälytyypeistä ja lähdekirjallisuutta hyödyntäen voi kiinnostavista rakenteista hakea lisää tietoa