Maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen tukeminen päiväkodin pienryhmässä
Kaaresmaa, Jenna; Backman, Karoliina (2018)
Kaaresmaa, Jenna
Backman, Karoliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132400
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen oppimisen tukeminen päiväkodin pienryhmässä. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa toimintatuokioita maahanmuuttajataustaisille lapsille päiväkodissa. Toimintatuokioiden pohjalta teimme oppaan yhteistyökumppanin ja muiden varhaiskasvattajien käyttöön. Yhteistyökumppaninamme toimi Porilainen päiväkoti.
Toimintamme teemana toimi Suomen luonto. Toiminta toteutettiin kahdessa pienryhmässä. Lapset olivat 4-5-vuotiaita ja heitä oli yhteensä viisi. Suunnittelimme ja toteutimme 10 toimintakertaa, jotka toteutettiin huhti-toukokuussa 2017. Toimintakerroillamme käsiteltiin arkisia asioita, sekä Suomen luontoa liikunnan, musiikin, kirjallisuuden ja kädentaitojen parissa.
Raportin teoreettisessa osassa avataan yleisesti varhaiskasvatusta, monikulttuurisuutta, maahanmuuttajataustaisen lapsen elämää, lapsen kielen kehitystä ja pienryhmää. Teoreettisen alkuosan jälkeen raportissa käsitellään toimintakertojen suunnittelua, toteutumista sekä arviointia. Laatimamme opas on raportin liitteenä.
Opinnäytetyömme oli ajankohtainen ja käytännönläheinen. Maahanmuuttajataustaisten lasten määrä on lisääntymässä ja se näkyy myös päiväkodin arjessa. Maahanmuuttajataustaiset lapset tarvitsevat tukea, jotta he pystyvät toiminaan suomalaisessa päiväkotiryhmässä. Tulevaisuudessa päiväkodin henkilökunnalta vaaditaan tietoa ja taitoa toimia maahanmuuttajataustaisten lasten parissa. Työntekijän olisi hyvä olla tietoinen eri kulttuureista ja toimintatavoista.
Toimintamme teemana toimi Suomen luonto. Toiminta toteutettiin kahdessa pienryhmässä. Lapset olivat 4-5-vuotiaita ja heitä oli yhteensä viisi. Suunnittelimme ja toteutimme 10 toimintakertaa, jotka toteutettiin huhti-toukokuussa 2017. Toimintakerroillamme käsiteltiin arkisia asioita, sekä Suomen luontoa liikunnan, musiikin, kirjallisuuden ja kädentaitojen parissa.
Raportin teoreettisessa osassa avataan yleisesti varhaiskasvatusta, monikulttuurisuutta, maahanmuuttajataustaisen lapsen elämää, lapsen kielen kehitystä ja pienryhmää. Teoreettisen alkuosan jälkeen raportissa käsitellään toimintakertojen suunnittelua, toteutumista sekä arviointia. Laatimamme opas on raportin liitteenä.
Opinnäytetyömme oli ajankohtainen ja käytännönläheinen. Maahanmuuttajataustaisten lasten määrä on lisääntymässä ja se näkyy myös päiväkodin arjessa. Maahanmuuttajataustaiset lapset tarvitsevat tukea, jotta he pystyvät toiminaan suomalaisessa päiväkotiryhmässä. Tulevaisuudessa päiväkodin henkilökunnalta vaaditaan tietoa ja taitoa toimia maahanmuuttajataustaisten lasten parissa. Työntekijän olisi hyvä olla tietoinen eri kulttuureista ja toimintatavoista.