Kuntoutuksen ohjaaja AMK opiskelijan oppimisen ohjaaminen työharjoittelussa : Työpaikkaohjaajien kokemuksia
Kovanen, Eija (2018)
Kovanen, Eija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132396
Tiivistelmä
Työelämän näkökulmasta tehdyissä tutkimuksissa työharjoittelut näyttäytyivät tärkeinä oppimisympäristöinä opiskelijoiden oppimisessa ja sen ohjauksessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työharjoittelupaikkojen työntekijöiden omia kokemuksia kuntoutuksen ohjaaja opiskelijan oppimisen ohjaamisesta. Työn tarkoituksena oli, että opinnäytetyön kautta saatua tietoa voidaan käyttää apuna kuntoutuksen ohjaaja opiskelijoiden työharjoitteluiden ohjaamisen kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jolla pyrittiin tutkimaan kuntoutuksen ohjaaja opiskelijan oppimisen ohjaamiseen työharjoittelussa liittyvää ilmiötä työharjoittelupaikkojen näkökulmasta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka lähetettiin sähköisesti kohderyhmään kuuluville henkilöille. Aineiston analyysisissä käytettiin sovelletusti teoriaohjaavaa analyysiä.
Kysely lähetettiin 40 kohderyhmään kuuluvalle työntekijälle ja kyselyyn vastasi heistä 11 (n=11). Kyselyn tulokset osoittivat, että kuntoutuksen ohjaaja AMK koulutus ja työnkuva ovat melko tunnettuja työpaikoilla, kuten myös sen, kuinka erilaisissa työtehtävissä kuntoutuksen ohjaaja AMK voi toimia. Tuloksissa nousi esille, että työharjoitteluissa ohjauksen apuna käytetään dialogisuutta ja reflektointia; työharjoitteluiden tavoitteet nähtiin osittain selkeinä, mutta liian laajoina kokonaisuuksina; opiskelijan oma rooli nostettiin esille niin tavoitteiden asettelussa kuin niiden saavuttamisessakin. Työharjoittelun ohjaajat kaipaisivat tukea tilanteissa, jotka liittyvät opiskelijan harjoittelun etenemiseen tai työharjoittelupaikan soveltuvuuteen. Myös harjoittelua edeltävät toimet koettiin tärkeinä, kuten työharjoittelun tavoitteiden avaaminen, työharjoittelupaikkojen valikoinnin ohjaus tai työelämänpelisääntöihin tutustuminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työharjoittelupaikkojen työntekijöiden omia kokemuksia kuntoutuksen ohjaaja opiskelijan oppimisen ohjaamisesta. Työn tarkoituksena oli, että opinnäytetyön kautta saatua tietoa voidaan käyttää apuna kuntoutuksen ohjaaja opiskelijoiden työharjoitteluiden ohjaamisen kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jolla pyrittiin tutkimaan kuntoutuksen ohjaaja opiskelijan oppimisen ohjaamiseen työharjoittelussa liittyvää ilmiötä työharjoittelupaikkojen näkökulmasta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka lähetettiin sähköisesti kohderyhmään kuuluville henkilöille. Aineiston analyysisissä käytettiin sovelletusti teoriaohjaavaa analyysiä.
Kysely lähetettiin 40 kohderyhmään kuuluvalle työntekijälle ja kyselyyn vastasi heistä 11 (n=11). Kyselyn tulokset osoittivat, että kuntoutuksen ohjaaja AMK koulutus ja työnkuva ovat melko tunnettuja työpaikoilla, kuten myös sen, kuinka erilaisissa työtehtävissä kuntoutuksen ohjaaja AMK voi toimia. Tuloksissa nousi esille, että työharjoitteluissa ohjauksen apuna käytetään dialogisuutta ja reflektointia; työharjoitteluiden tavoitteet nähtiin osittain selkeinä, mutta liian laajoina kokonaisuuksina; opiskelijan oma rooli nostettiin esille niin tavoitteiden asettelussa kuin niiden saavuttamisessakin. Työharjoittelun ohjaajat kaipaisivat tukea tilanteissa, jotka liittyvät opiskelijan harjoittelun etenemiseen tai työharjoittelupaikan soveltuvuuteen. Myös harjoittelua edeltävät toimet koettiin tärkeinä, kuten työharjoittelun tavoitteiden avaaminen, työharjoittelupaikkojen valikoinnin ohjaus tai työelämänpelisääntöihin tutustuminen.