Tehokas markkinointi sosiaalisessa mediassa : case: Kaslink Aito
Puuri, Jussi (2018)
Puuri, Jussi
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122353
Tiivistelmä
Opinnäytetyö analysoi markkinointia sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli eritellä eri sosiaalisen median kanavien erityispiirteet ja näiden perusteella tehokkaat markkinointitoimenpiteet niissä. Opinnäytetyön avulla saa käsityksen, miten sosiaalisen median markkinoinnista saa entistä tehokkaampaa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä eriteltiin eri sosiaalisen median kanavien erityispiirteet ja miten nämä erityispiirteet tulee ottaa huomioon markkinoinnissa. Lisäksi teoriassa käsiteltiin sosiaalisen median markkinoinnin sisältöä sekä miten siellä olevasta sisällöstä saadaan käyttäjiä kiinnostavaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kaslink Foods Oy. Työssä toteutin kvalitatiivisen tutkimuksen, jossa käytettiin menetelminä teemahaastatteluja sekä omia havaintoja. Haastatteluissa selvitin Kaslinkin näkemyksiä sosiaalisen median markkinoinnista sekä heidän toimintatapojaan sosiaalisessa mediassa. Omissa havainnoissa tutkin Kaslink Aito –brändin sosiaalisen median kanavia ja analysoin käyttäjien sitoutumista erilaisiin julkaisutyyppeihin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehitysehdotuksia Kaslink Aito –brändille, joilla brändin markkinoinnista sosiaalisessa mediassa saisi entistä tehokkaampaa. Kehitysehdotuksissa kerrotaan, miten markkinoinnin sisältöä voisi kehittää käyttäjien sitoutuneisuuden nostamiseksi sekä eri kanavien erityispiirteiden hyödyntämisestä markkinoinnissa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä eriteltiin eri sosiaalisen median kanavien erityispiirteet ja miten nämä erityispiirteet tulee ottaa huomioon markkinoinnissa. Lisäksi teoriassa käsiteltiin sosiaalisen median markkinoinnin sisältöä sekä miten siellä olevasta sisällöstä saadaan käyttäjiä kiinnostavaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kaslink Foods Oy. Työssä toteutin kvalitatiivisen tutkimuksen, jossa käytettiin menetelminä teemahaastatteluja sekä omia havaintoja. Haastatteluissa selvitin Kaslinkin näkemyksiä sosiaalisen median markkinoinnista sekä heidän toimintatapojaan sosiaalisessa mediassa. Omissa havainnoissa tutkin Kaslink Aito –brändin sosiaalisen median kanavia ja analysoin käyttäjien sitoutumista erilaisiin julkaisutyyppeihin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehitysehdotuksia Kaslink Aito –brändille, joilla brändin markkinoinnista sosiaalisessa mediassa saisi entistä tehokkaampaa. Kehitysehdotuksissa kerrotaan, miten markkinoinnin sisältöä voisi kehittää käyttäjien sitoutuneisuuden nostamiseksi sekä eri kanavien erityispiirteiden hyödyntämisestä markkinoinnissa.