Lastenpsykiatrian poliklinikan arviointijakson prosessikuvaus
Sakkara, Paula; Järvenkylä, Marika (2018)
Sakkara, Paula
Järvenkylä, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122344
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää lastenpsykiatrian poliklinikan potilaan hoidon tarpeen arviointijakson prosessia kuvaamalla nykytilanne näkyväksi ja poimia esiintulleet kehitysehdotukset mahdollista jatkokehitystä varten. Tarkoituksena oli laatia tilaajalle selkeä prosessikuvaus sähköiseen muotoon. Ongelmana oli lastenpsykiatrian poliklinikan arviointijakson tapahtumien, eli prosessin, visuaalisen kuvauksen puuttuminen. Tavoitteena on käyttää kuvausta poliklinikan eri yhteistyötahojen informointiin sekä työntekijöiden ja opiskelijoiden perehdyttämiseen. Lisäksi kartoitettiin kehitysehdotuksia prosessin sujuvuuden varmistamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaperusta pohjautui tieteellisesti tutkittuun ajantasaiseen tietoon lapsen ja vanhemmuuden arvioinnista, lainsäädännöstä, perhekeskeisyyden tärkeydestä moniammatillisessa hoitoympäristössä poliklinikalla ja lean-menetelmästä prosessien kehittämisessä.
Aineisto kerättiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna arviointijakson prosessin nykytilasta, jonka yhteydessä kysyttiin avoimia kysymyksiä kehittämistarpeista. Haastateltavina olivat poliklinikan viisi hoitotyön ammattilaista. Nykytila ja kehittämistarpeet kartoitettiin haastatteluaineiston lisäksi poliklinikalta saatujen sähköisten dokumenttien, tarkentavien lisäkysymysten ja puheluiden kautta työn edetessä. Aineiston käsittelyssä hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina ilmeni nykytilan prosessin osittain epäselkeä työnkuva, terminologian vaihtelevuus, sähköisen järjestelmän hyödyntämisen, tiedonkulun ja ajankäytön puutteita. Tuloksien pohjalta rakennettiin sähköinen tuotos, jossa on arviointijakson prossessien nykytila ja kehitysehdotus visuaalisesti ja selkeästi kuvattuna.
Arviointijakson prosessi kuvattiin Excel-ohjelman avulla uimaratamallin mukaisesti, jossa prosessin eri toimijoiden tehtävät ja eri vaiheiden siirtyminen näkyvät omilla radoillaan. Pääprosessiin sisältyi kuusi aliprosessia, jotka kuvattiin erillisinä kuvina. Aliprosessien kuvaaminen selkeytti eri toimi-joiden vastuualueita ja lisäsi kuvauksen informatiivisuutta. Nykytila ja kehittämisehdotukset kuvattiin eri kuviin.
Johtopäätöksenä todettiin sähköisen arviointijakson prosessikuvauksen mahdollistavan poliklinikan yhtenäiset käytännöt ja termit, paremman tiedonkulun sekä paremmat jatkokehittämismahdollisuudet sosiaali- ja terveyspalvelurakenteen (sote-uudistus) muutoksessa.
Opinnäytetyön teoriaperusta pohjautui tieteellisesti tutkittuun ajantasaiseen tietoon lapsen ja vanhemmuuden arvioinnista, lainsäädännöstä, perhekeskeisyyden tärkeydestä moniammatillisessa hoitoympäristössä poliklinikalla ja lean-menetelmästä prosessien kehittämisessä.
Aineisto kerättiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna arviointijakson prosessin nykytilasta, jonka yhteydessä kysyttiin avoimia kysymyksiä kehittämistarpeista. Haastateltavina olivat poliklinikan viisi hoitotyön ammattilaista. Nykytila ja kehittämistarpeet kartoitettiin haastatteluaineiston lisäksi poliklinikalta saatujen sähköisten dokumenttien, tarkentavien lisäkysymysten ja puheluiden kautta työn edetessä. Aineiston käsittelyssä hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön keskeisinä tuloksina ilmeni nykytilan prosessin osittain epäselkeä työnkuva, terminologian vaihtelevuus, sähköisen järjestelmän hyödyntämisen, tiedonkulun ja ajankäytön puutteita. Tuloksien pohjalta rakennettiin sähköinen tuotos, jossa on arviointijakson prossessien nykytila ja kehitysehdotus visuaalisesti ja selkeästi kuvattuna.
Arviointijakson prosessi kuvattiin Excel-ohjelman avulla uimaratamallin mukaisesti, jossa prosessin eri toimijoiden tehtävät ja eri vaiheiden siirtyminen näkyvät omilla radoillaan. Pääprosessiin sisältyi kuusi aliprosessia, jotka kuvattiin erillisinä kuvina. Aliprosessien kuvaaminen selkeytti eri toimi-joiden vastuualueita ja lisäsi kuvauksen informatiivisuutta. Nykytila ja kehittämisehdotukset kuvattiin eri kuviin.
Johtopäätöksenä todettiin sähköisen arviointijakson prosessikuvauksen mahdollistavan poliklinikan yhtenäiset käytännöt ja termit, paremman tiedonkulun sekä paremmat jatkokehittämismahdollisuudet sosiaali- ja terveyspalvelurakenteen (sote-uudistus) muutoksessa.