PÄIHTEETÖN PUPU POMPPAA SOMEEN : Mikkelin kaupungin ehkäisevän päihdetyön jalkautuvan menetelmän näkyvyyden lisääminen
Pekkarinen, Laura; Kanerva, Marja (2017)
Pekkarinen, Laura
Kanerva, Marja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122324
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitetään Mikkelin kaupungin ehkäisevän päihdetyön jalkautuvantyön menetelmän Päihteettömän pupun näkyvyyttä. Tavoitteena on näkyvyyden lisääminen kaikenikäisten kaupunkilaisten keskuudessa. Ehkäisevän päihdetyön koordinaattorin työn kohderyhmä laajeni nuorista kaikkiin kuntalaisiin. Kohderyhmän laajenemisesta johtuen opinnäytetyön tilaaja haluaa kehittää näkyvyyttä lisääviä ele-menttejä. Tavoitteeseen pyrittiin ottamalla käyttöön sosiaalisen median kanavia aiempaa tehokkaammin.
Näkyvyyden lisääminen perustui työn tilaajan vahvuuksien kehittämiseen. Prosessin aikana käytettiin soveltaen Coopperidderin ja Sivestran ratkaisukeskeistä arvostava haastattelu-menetelmää. Toimenpiteinä kehittämisessä olivat sosiaalisen median ka-navien lisääminen ja opastus niiden käyttämisessä työvälineenä. Toteutusvaiheen tärkeä osa oli jalkautuminen Jukureiden otteluun. Päihteetön pupu vietiin näkyville mediakuutioon sekä ottelun äänimaailmaan kuulutuksena. Päihteetön pupu järjesti ottelun aikana arvonnan Instagramissa ja piilotti yllätyksiä yleisön penkkien alle. Arvontaa markkinoitiin lentolehtisillä, sekä ennakkoarvonnalla johon hyödynnettiin Ohjaamo Olkkarin Facebook sivuja. Ennakkoarvontaa varten tehtiin video Päihteettömästä pupusta Jukureiden B-junioreiden pukukopissa.
Instagram-tilille saatiin maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana 156 seuraajaa. Video tavoitti 9 404 henkilöä Facebookin välityksellä ja sitä katsottiin 931 minuuttia. In-stagram arvonta ei saanut suurta suosiota. Ottelun yleisössä oli kuitenkin yli 3000 henkilöä eli näkyminen ottelussa lisäsi Mikkelin ehkäisevän päihdetyön vaikuttavuutta. Kehittämisellä saavutettiin uusia keinoja lisätä näkyvyyttä. Sosiaalisen median kanavat jäävät aktiiviseen käyttöön työn tilaajalle ja hän aikoo hyödyntää työn aikana vahvistuneita suhteita Jukureiden organisaatioon.
Näkyvyyden lisääminen perustui työn tilaajan vahvuuksien kehittämiseen. Prosessin aikana käytettiin soveltaen Coopperidderin ja Sivestran ratkaisukeskeistä arvostava haastattelu-menetelmää. Toimenpiteinä kehittämisessä olivat sosiaalisen median ka-navien lisääminen ja opastus niiden käyttämisessä työvälineenä. Toteutusvaiheen tärkeä osa oli jalkautuminen Jukureiden otteluun. Päihteetön pupu vietiin näkyville mediakuutioon sekä ottelun äänimaailmaan kuulutuksena. Päihteetön pupu järjesti ottelun aikana arvonnan Instagramissa ja piilotti yllätyksiä yleisön penkkien alle. Arvontaa markkinoitiin lentolehtisillä, sekä ennakkoarvonnalla johon hyödynnettiin Ohjaamo Olkkarin Facebook sivuja. Ennakkoarvontaa varten tehtiin video Päihteettömästä pupusta Jukureiden B-junioreiden pukukopissa.
Instagram-tilille saatiin maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana 156 seuraajaa. Video tavoitti 9 404 henkilöä Facebookin välityksellä ja sitä katsottiin 931 minuuttia. In-stagram arvonta ei saanut suurta suosiota. Ottelun yleisössä oli kuitenkin yli 3000 henkilöä eli näkyminen ottelussa lisäsi Mikkelin ehkäisevän päihdetyön vaikuttavuutta. Kehittämisellä saavutettiin uusia keinoja lisätä näkyvyyttä. Sosiaalisen median kanavat jäävät aktiiviseen käyttöön työn tilaajalle ja hän aikoo hyödyntää työn aikana vahvistuneita suhteita Jukureiden organisaatioon.