Käytösoireisen muistisairaan empaattinen kohtaaminen validoiden : Kuvaus koulutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta
Heikkinen, Kati (2018)
Heikkinen, Kati
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802122321
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa koulutus Mainiokoti Kosken henkilökunnalle. Koulutuksen tavoitteina oli lisätä osallistujien tietämystä muistisairauksiin liittyvistä käytösoireista sekä niiden kohtaamisesta validaation näkökulmasta. Tavoitteina oli myös nostaa esiin koulutuksessa henkilökunnan omia kokemuksia haasteellisista kohtaamistilanteista sekä niihin liittyviä ratkaisumalleja. Koulutuksessa reflektoitiin koettuja tilanteita sekä niihin liittyviä tunteita eläytyen aisteiltaan rajoittuneen muistisairaan maailmaan.
Opinnäytetyön teoriaperusta muodostuu asiasanojen validaatio, käytösoireet, muistisairaan kohtaaminen ja kokemuksellinen oppiminen ympärille. Naomi Feilin kehittämä validaation ydinajatuksena on käytösoireisen muistisairaan hyväksyvä ja empaattinen kohtaaminen vuorovaikutustilanteissa. Vaikka kokemuksellista oppimista empatian ja kohtaamisen opettamisen metodina aikuiskoulutuksessa on tutkittu vähän, niin rohkaisevia tuloksia on saatu pienen otannan yksittäisistä tutkimuksista. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä sovellettiin Kolbin kokemuksellisen oppimisen teoriaa teorian opettamisessa Mainiokoti Kosken henkilökunnalle.
Koulutukseen osallistuneista kuudesta hoitajasta kolme palautti koulutusta koskevan palautelomakkeen määräaikaan mennessä. Palautteen perusteella koulutuksesta saatiin vanhan kertaamisen lisäksi uusia ajatuksia käytösoireisen muistisairaan kohtaamiseen. Suullisen palautteen perusteella koulutus koettiin hyväksi ja tarpeelliseksi. Jatkokoulutusta toivottiin muun muassa siitä, miten kohdata käytösoireinen muistisairas mies. Tämän koulutuksen voisi saadun kehitysehdotuksen mukaan järjestää draaman keinoin. Koulutustilaisuus pidettiin tarkoituksella pienelle ryhmälle, jotta koulutuksen aikana syntyisi luottamuksellinen tunnelma. Koulutustilaisuuden ulkopuolelle jääneelle henkilökunnalle jaettiin tietopaketti koskien muistisairaan kohtaamista sekä validaatiota. Kehitysehdotuksena on, että vastaavan tyyppinen koulutus järjestettäisiin myös muulle henkilökunnalle.
Opinnäytetyön teoriaperusta muodostuu asiasanojen validaatio, käytösoireet, muistisairaan kohtaaminen ja kokemuksellinen oppiminen ympärille. Naomi Feilin kehittämä validaation ydinajatuksena on käytösoireisen muistisairaan hyväksyvä ja empaattinen kohtaaminen vuorovaikutustilanteissa. Vaikka kokemuksellista oppimista empatian ja kohtaamisen opettamisen metodina aikuiskoulutuksessa on tutkittu vähän, niin rohkaisevia tuloksia on saatu pienen otannan yksittäisistä tutkimuksista. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä sovellettiin Kolbin kokemuksellisen oppimisen teoriaa teorian opettamisessa Mainiokoti Kosken henkilökunnalle.
Koulutukseen osallistuneista kuudesta hoitajasta kolme palautti koulutusta koskevan palautelomakkeen määräaikaan mennessä. Palautteen perusteella koulutuksesta saatiin vanhan kertaamisen lisäksi uusia ajatuksia käytösoireisen muistisairaan kohtaamiseen. Suullisen palautteen perusteella koulutus koettiin hyväksi ja tarpeelliseksi. Jatkokoulutusta toivottiin muun muassa siitä, miten kohdata käytösoireinen muistisairas mies. Tämän koulutuksen voisi saadun kehitysehdotuksen mukaan järjestää draaman keinoin. Koulutustilaisuus pidettiin tarkoituksella pienelle ryhmälle, jotta koulutuksen aikana syntyisi luottamuksellinen tunnelma. Koulutustilaisuuden ulkopuolelle jääneelle henkilökunnalle jaettiin tietopaketti koskien muistisairaan kohtaamista sekä validaatiota. Kehitysehdotuksena on, että vastaavan tyyppinen koulutus järjestettäisiin myös muulle henkilökunnalle.