Utveckling av samarbete mellan yrkesutbildning och näringsliv i Sydösterbotten
Langels, Kjell (2018)
Langels, Kjell
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092235
Tiivistelmä
Yrkesutbildningen i Finland genomgår ett stålbad beträffande nedskärningar av finansieringen. Under de senaste fem åren har inkomsterna för upprätthållarna av yrkesutbildning minskat med ungefär 25 %.
Samtidigt med nämnda nedskärningar av finansieringen genomförs den kanske största reformen av yrkesutbildningen i Finland hittills. En av grundpelarna i reformen är att näringslivet allt mera ska involveras i yrkesutbildningsverksamheten.
För att lyckas med föresatserna i reformen förutsätts ett välfungerande samarbete mellan yrkesutbildning och näringsliv. Mitt huvudsyfte är att se var vi i Yrkesakademins enhet i Närpes idag står beträffande samarbetet och vilka utvecklingsmöjligheter det finns. Mitt delsyfte är att se vilka möjligheter det finns att också involvera offentliga sektorn i samarbetet i form av politiker och ledande tjänstemän för städer och kommuner.
Studien bygger på kvalitativa undersökningsmetoder. Representanter för ett fyrtiotal företag från olika branscher har intervjuats och diskussionsträffar med ett tjugotal politiker och tjänstemän har genomförts. Resultatet av studien visar att det existerar ett genuint intresse för samarbete på alla plan kring yrkesutbildning i Sydösterbotten. The vocational education in Finland has seen a reduction in finances of about 25 % in the last five years.
At the same time the biggest reform of the vocational education in Finland has been initiated and started. One of the cornerstones in the reformation is the deeper involvement of the commercial sector in the education.
A well-functioning cooperation between vocational education and the commercial sector is one of the prerequisites for a successful reform. My primary purpose is to investigate the current situation regarding this cooperation, as well as the possibilities for development. My secondary purpose is to investigate the possibilities to involve the public sector as well in this cooperation, referring to politicians and leading officials in the public sector.
This study is based on qualitative methods of research. It has been made through interviews with forty-odd representatives from different companies and sectors and discussions with twenty-odd politicians and leading officials. The results of the study indicate that a genuine interest in cooperation in all areas regarding vocational education exists in Southern Ostrobothnia.
Samtidigt med nämnda nedskärningar av finansieringen genomförs den kanske största reformen av yrkesutbildningen i Finland hittills. En av grundpelarna i reformen är att näringslivet allt mera ska involveras i yrkesutbildningsverksamheten.
För att lyckas med föresatserna i reformen förutsätts ett välfungerande samarbete mellan yrkesutbildning och näringsliv. Mitt huvudsyfte är att se var vi i Yrkesakademins enhet i Närpes idag står beträffande samarbetet och vilka utvecklingsmöjligheter det finns. Mitt delsyfte är att se vilka möjligheter det finns att också involvera offentliga sektorn i samarbetet i form av politiker och ledande tjänstemän för städer och kommuner.
Studien bygger på kvalitativa undersökningsmetoder. Representanter för ett fyrtiotal företag från olika branscher har intervjuats och diskussionsträffar med ett tjugotal politiker och tjänstemän har genomförts. Resultatet av studien visar att det existerar ett genuint intresse för samarbete på alla plan kring yrkesutbildning i Sydösterbotten.
At the same time the biggest reform of the vocational education in Finland has been initiated and started. One of the cornerstones in the reformation is the deeper involvement of the commercial sector in the education.
A well-functioning cooperation between vocational education and the commercial sector is one of the prerequisites for a successful reform. My primary purpose is to investigate the current situation regarding this cooperation, as well as the possibilities for development. My secondary purpose is to investigate the possibilities to involve the public sector as well in this cooperation, referring to politicians and leading officials in the public sector.
This study is based on qualitative methods of research. It has been made through interviews with forty-odd representatives from different companies and sectors and discussions with twenty-odd politicians and leading officials. The results of the study indicate that a genuine interest in cooperation in all areas regarding vocational education exists in Southern Ostrobothnia.