Arvonluonti tilitoimiston asiakkaalle
Kananen, Tiia (2018)
Kananen, Tiia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092218
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tilitoimiston henkilöstön näkemyksiä arvonluonnista asiakkaalle. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Suomen alueella sijaitseva tilitoimisto. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää keinoja, joilla henkilöstö näkee tuottavansa arvoa asiakkaille. Taustalla oli toimeksiantajaorganisaation tarve selvittää henkilöstön näkemyksiä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään taloushallinnon tehtäviä, toimialaa, asiantuntijuutta, osaamistarpeita ja arvonluontia. Taloushallinnon alalla tapahtuu jatkuvaa kehitystä, ja tilitoimistojen osaamistarpeet kasvavat. Alan muutosten vuoksi arvonluontiin asiakkaille on kiinnitettävä enemmän huomiota.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Toimeksiantajan koko henkilöstö otettiin haastateltavaksi. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelulla.
Tutkimustuloksista selvisi henkilöstön näkemyksiä arvonluonnin keinoista asiakkaille ja henkilöstön näkemyksiä omasta työnkuvastaan, osaamistarpeistaan ja asiantuntijuudesta. Tutkimustuloksista ilmenee myös toimialan vaikutuksia tilitoimiston työhön.
Haastatteluissa ilmeni, että arvonluonti koettiin henkilöstön keskuudessa vaikeana aihealueena. Tästä huolimatta tutkimustuloksista pystytään tekemään johtopäätöksiä, että henkilöstöllä on näkemystä tärkeistä keinoista oman toimiston lisäarvon tuottamiseen.
Tulosten pohjalta päästään johtopäätökseen, että tilitoimiston johdon on tuotava ilmi henkilöstölle, mitä arvonluonti tarkoittaa heidän yrityksessään. Tutkimustuloksissa esiintyi myös kehittämiskohteita, joista voidaan muodostaa jatkotutkimusaiheita. Toimeksiantaja voi käyttää tutkimustuloksia sisäiseen kehittämistyöhön.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään taloushallinnon tehtäviä, toimialaa, asiantuntijuutta, osaamistarpeita ja arvonluontia. Taloushallinnon alalla tapahtuu jatkuvaa kehitystä, ja tilitoimistojen osaamistarpeet kasvavat. Alan muutosten vuoksi arvonluontiin asiakkaille on kiinnitettävä enemmän huomiota.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Toimeksiantajan koko henkilöstö otettiin haastateltavaksi. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelulla.
Tutkimustuloksista selvisi henkilöstön näkemyksiä arvonluonnin keinoista asiakkaille ja henkilöstön näkemyksiä omasta työnkuvastaan, osaamistarpeistaan ja asiantuntijuudesta. Tutkimustuloksista ilmenee myös toimialan vaikutuksia tilitoimiston työhön.
Haastatteluissa ilmeni, että arvonluonti koettiin henkilöstön keskuudessa vaikeana aihealueena. Tästä huolimatta tutkimustuloksista pystytään tekemään johtopäätöksiä, että henkilöstöllä on näkemystä tärkeistä keinoista oman toimiston lisäarvon tuottamiseen.
Tulosten pohjalta päästään johtopäätökseen, että tilitoimiston johdon on tuotava ilmi henkilöstölle, mitä arvonluonti tarkoittaa heidän yrityksessään. Tutkimustuloksissa esiintyi myös kehittämiskohteita, joista voidaan muodostaa jatkotutkimusaiheita. Toimeksiantaja voi käyttää tutkimustuloksia sisäiseen kehittämistyöhön.