Päivystystalon raajavammanavigaattori osana Terveyskylän sähköisten palveluiden kehittämistä
Lipponen, Marja (2018)
Lipponen, Marja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092204
Tiivistelmä
Raajavammanavigaattori on oirenavigaattori, joka toimii internetissä ja sen tarkoituksena on aut-taa palvelunkäyttäjää selvittämään, onko oire tai vamma päivystyksellistä hoitoa vaativa. Raajavammanavigaattori toimii Terveyskylä.fi:n Päivystystalossa. Päivystystalon oirenavigaattoreista raajavammanavigaattori on ensimmäinen, ja sen tarkoituksena on erotella murtumat muista ei päivystyksellistä hoitoa vaativista raajavammoista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voitaisiinko raajavammanavigaattorin avulla tulevaisuudessa vähentää päivystyksen kuormittavuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa potentiaalisista käyttäjistä. Vastauksia pyrittiin saamaan opinnäytetyön kysymysten avulla, jotka olivat: Kuinka hyödylliseksi vastaajat arvioivat raajavammanavigaattorin? Kuinka hyvin vastaajat kokevat osaavansa arvioida omaa vointiaan epäillessään murtumaa? Mikä estäisi raajavammanavigaattorin käytön? Onko vastaajalla aikaisempaa kokemusta saman tyyppisistä palveluista? Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) tietohallinnon kanssa ja opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään raajavammanavigaattorin kehittämisessä.
Yksi keskeisistä terveydenhuoltojärjestelmää uudistavista ajatuksista on kansalaisten roolin vahvistaminen oman terveyden ja sairauksien osalta. Sähköisten palveluiden avulla voidaan tarjota välineet aktiivisempaan osallistumiseen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa. Virtuaalisai-raala 2.0 hanke keskittyy sähköisten palveluiden kehittämiseen, kehittäminen tapahtuu pääsääntöisesti Terveyskylän kautta. Keskeinen osa sähköisten palveluiden kehittämistä on palvelumuotoilu, jossa kehitys tapahtuu yhdessä asiakkaan ja sidosryhmien kanssa, tarkoituksena kehittää palvelupolkuja, jotka ovat sujuvia sekä asiakkaalle että työntekijälle.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä, joka toteutettiin kesällä 2017. Opinnäytetyön tuloksissa käytettiin tilastollisesti kuvaavaa menetelmää, jonka avulla tuotiin esille opinnäytetyön vastauksien jakautuminen eri kysymysten välillä.
Opinnäytetyön tuloksista nähtiin, että raajavammanavigaattori koettiin luotettavaksi ja sen koettiin antavan samanlaista ohjeistusta kuin mitä päivystyksessä. Mahdollisissa murtumaepäily tilanteissa vastaajat kokivat osaavansa arvioida omaa vointiaan parhaiten oireita selventävän tekstin avulla. Kehityksen kannalta raajavammanavigaattorilta toivottiin selkeää ja helppokäyttöistä käyttöjärjestelmää, jonka ohjeistus olisi asiantuntevaa ja oikeaa.
Jatkotutkimuksissa raajavammanavigaattoria tulisi kokeilla betaversion avulla, jolloin nähtäisiin käyttäjien realistinen osaaminen oman voinnin arvioimisesta sekä kuinka hyvin raajavammanavigaattori pystyisi erottelemaan murtumaepäilyt murtumista. Lisäksi tulisi kiinnittää huomiota raajavammanavigaattorin löydettävyyteen ja helppokäyttöisyyteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voitaisiinko raajavammanavigaattorin avulla tulevaisuudessa vähentää päivystyksen kuormittavuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa potentiaalisista käyttäjistä. Vastauksia pyrittiin saamaan opinnäytetyön kysymysten avulla, jotka olivat: Kuinka hyödylliseksi vastaajat arvioivat raajavammanavigaattorin? Kuinka hyvin vastaajat kokevat osaavansa arvioida omaa vointiaan epäillessään murtumaa? Mikä estäisi raajavammanavigaattorin käytön? Onko vastaajalla aikaisempaa kokemusta saman tyyppisistä palveluista? Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) tietohallinnon kanssa ja opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään raajavammanavigaattorin kehittämisessä.
Yksi keskeisistä terveydenhuoltojärjestelmää uudistavista ajatuksista on kansalaisten roolin vahvistaminen oman terveyden ja sairauksien osalta. Sähköisten palveluiden avulla voidaan tarjota välineet aktiivisempaan osallistumiseen terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa. Virtuaalisai-raala 2.0 hanke keskittyy sähköisten palveluiden kehittämiseen, kehittäminen tapahtuu pääsääntöisesti Terveyskylän kautta. Keskeinen osa sähköisten palveluiden kehittämistä on palvelumuotoilu, jossa kehitys tapahtuu yhdessä asiakkaan ja sidosryhmien kanssa, tarkoituksena kehittää palvelupolkuja, jotka ovat sujuvia sekä asiakkaalle että työntekijälle.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä, joka toteutettiin kesällä 2017. Opinnäytetyön tuloksissa käytettiin tilastollisesti kuvaavaa menetelmää, jonka avulla tuotiin esille opinnäytetyön vastauksien jakautuminen eri kysymysten välillä.
Opinnäytetyön tuloksista nähtiin, että raajavammanavigaattori koettiin luotettavaksi ja sen koettiin antavan samanlaista ohjeistusta kuin mitä päivystyksessä. Mahdollisissa murtumaepäily tilanteissa vastaajat kokivat osaavansa arvioida omaa vointiaan parhaiten oireita selventävän tekstin avulla. Kehityksen kannalta raajavammanavigaattorilta toivottiin selkeää ja helppokäyttöistä käyttöjärjestelmää, jonka ohjeistus olisi asiantuntevaa ja oikeaa.
Jatkotutkimuksissa raajavammanavigaattoria tulisi kokeilla betaversion avulla, jolloin nähtäisiin käyttäjien realistinen osaaminen oman voinnin arvioimisesta sekä kuinka hyvin raajavammanavigaattori pystyisi erottelemaan murtumaepäilyt murtumista. Lisäksi tulisi kiinnittää huomiota raajavammanavigaattorin löydettävyyteen ja helppokäyttöisyyteen.