Customer Relationship Management in Finnish Ice-hockey League organizations
Junkala, Teemu (2017)
Junkala, Teemu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072142
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakasjohtamisen nykytilannetta Suomen jääkiekon liigaseuroissa ja mahdolliset kehitysmahdollisuudet sitä koskien. Aihetta on tutkittu aiemmin keskittyen vain viiden joukkueen otantaan. Tämä tutkimus avasi mahdollisuuden tutkia asiakasjohtamisen tilannetta kokonaisvaltaisesti kaikkien joukkueiden osalta.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena käyttäen tutkimusmenetelmänä kyselylomaketta. Kyselylomake lähetettiin kaikille joukkueille (15) sähköpostitse vuoden 2016 loppupuolella. Tutkimukseen vastasi jokaisesta joukkueesta yksi tai kaksi henkilöä. Vastaajien
roolit organisaatiossa vaihtelivat toimitusjohtajasta aina myynti-, markkinointi-, viestintä- tai ravintolavastaavaan.
Suurimmalla osalla Suomen jääkiekon liigaseuroista on asiakashallintastrategia ja asiakashallintajärjestelmä,
mutta silti vain vähän yli puolet liigaseuroista mittaa ja seuraa oman asiakashallintansa tuloksia. Liigaseurat käyttävät pääasiallisesti asiakashallintajärjestelmiä
asiakkuuksien seuraamiseen ja hallintaan sekä myynnin ja markkinoinnin apuvälineenä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Suomen jääkiekon liigaseurat tuntevat käsitteen asiakashallinta, mutta se käsitetään seurojen välillä hyvin eri tavoin. Todellisuudessa myös oikeastaan vain noin puolet liigaseuroista oikeasti hyödyntävät tietoa, jota asiakashallintajärjestelmä tuottaa. Asiakashallinta nähdään hyvin suppeana osana organisaation toimintaa eikä sitä nähdä välttämättömänä osana liiketoiminnan edistämisessä. Liigaseurat kuitenkin kaikki olivat yhtä mieltä, että he voisivat ottaa oppia muiden alojen asiakashallinnasta.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena käyttäen tutkimusmenetelmänä kyselylomaketta. Kyselylomake lähetettiin kaikille joukkueille (15) sähköpostitse vuoden 2016 loppupuolella. Tutkimukseen vastasi jokaisesta joukkueesta yksi tai kaksi henkilöä. Vastaajien
roolit organisaatiossa vaihtelivat toimitusjohtajasta aina myynti-, markkinointi-, viestintä- tai ravintolavastaavaan.
Suurimmalla osalla Suomen jääkiekon liigaseuroista on asiakashallintastrategia ja asiakashallintajärjestelmä,
mutta silti vain vähän yli puolet liigaseuroista mittaa ja seuraa oman asiakashallintansa tuloksia. Liigaseurat käyttävät pääasiallisesti asiakashallintajärjestelmiä
asiakkuuksien seuraamiseen ja hallintaan sekä myynnin ja markkinoinnin apuvälineenä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Suomen jääkiekon liigaseurat tuntevat käsitteen asiakashallinta, mutta se käsitetään seurojen välillä hyvin eri tavoin. Todellisuudessa myös oikeastaan vain noin puolet liigaseuroista oikeasti hyödyntävät tietoa, jota asiakashallintajärjestelmä tuottaa. Asiakashallinta nähdään hyvin suppeana osana organisaation toimintaa eikä sitä nähdä välttämättömänä osana liiketoiminnan edistämisessä. Liigaseurat kuitenkin kaikki olivat yhtä mieltä, että he voisivat ottaa oppia muiden alojen asiakashallinnasta.