Learjet-koneen LTJ-laiterakenteen kehittäminen
Niemelä, Juho (2018)
Niemelä, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802072130
Tiivistelmä
Ilmavoimien Learjet-kalustolle päätettiin tehdä laajamittaiset modifikaatiot 12-vuotishuollon yhteydessä vastaamaan nykypäivän vaatimuksia lennettäessä Euroopan erittäin ruuhkaisessa ilmatilassa. Opinnäytetyön tarkoituksena on päivittää LTJ:ssä oleva laiterakenne, koska tehtävän modifikaation myötä lentokoneen laitteiden kokoonpanoon tulee muutoksia. Vaihtuvien laitteiden päivittämisen lisäksi laitteiden positiot päivitetään paremmin laitteen todellista sijaintia kuvaavaksi.
LTJ on Ilmavoimilla ja sen yhteistyökumppaneilla käytössä oleva tietojärjestelmä. LTJ:ssä oleva laiterakenne on osa Ilmavoimien laatujärjestelmää, jonka päätarkoituksena on huoltotoiminnan laadunvarmistus, mutta sillä on myös vaikutusta lentoturvallisuuden parantumiseen. Ajantasaisen laiterakenteen avulla voidaan seurata lentokoneeseen asennettujen laitteiden huollon tarvetta sekä ylläpitää ajantasaista tietoa lentokoneen varustuksesta.
Koneeseen tehtävät modifikaatiot kävivät ilmi AeroDienstin luomasta huoltosuunnitelmasta, joka oli luotu Ilmavoimien vaatimusten mukaisesti. Poistuvista laitteista oli myös luotu selkeä lista, mutta lisättävistä laitteista tarkat tiedot laitteista saatiin vasta ensimmäisen koneen huollon aikana. Kaikkia lisättäviä laitteita ei laiterakenteeseen lisätty, vaan jokaiselle laitteelle tehtiin arviointi yksilövalvonnan tarpeellisuudesta. Positiomerkintä vanhassa laiterakenteessa on juoksevaan numerointiin perustuva. Uudessa positiomerkinnässä lähtökohtana on, että laitteen voi paikallistaa lentokoneessa ilman aiempaa tuntemusta laitteesta tai perehtymistä huoltokirjallisuuteen. Paikallistamiseen riittää käytettävissä oleva runkokaarikartta. Positioiden päivityksessä valtaosalle laitteista sijainti täytyi varmistaa käyttämällä apuna varaosakuvastoa sekä huolto-ohjekirjallisuutta, minkä vuoksi kaikista laitteista ei absoluuttisesti tarkkaa sijaintia ollut mahdollista varmistaa. Siispä tyydyttiin likimääräiseen sijaintiin, jonka tarkkuus on arviolta noin ±20 tuumaa.
Puolustusvoimien pääesikunta on myöntänyt opinnäytetyölle tutkimusluvan asiakirjanumerolla AN17184, jossa on annettu ehdot ja vaatimukset julkaistavasta opinnäytetyöraportista. Opinnäytetyön tuloksena luotu uudistettu laiterakenne, raportin kappaleet 4.4 ja 5 sekä liitteet 3 ja 4 toimitetaan ainoastaan Ilmavoimille, koska ne ovat turvaluokitukseltaan ST IV (käyttö rajoitettu).
LTJ on Ilmavoimilla ja sen yhteistyökumppaneilla käytössä oleva tietojärjestelmä. LTJ:ssä oleva laiterakenne on osa Ilmavoimien laatujärjestelmää, jonka päätarkoituksena on huoltotoiminnan laadunvarmistus, mutta sillä on myös vaikutusta lentoturvallisuuden parantumiseen. Ajantasaisen laiterakenteen avulla voidaan seurata lentokoneeseen asennettujen laitteiden huollon tarvetta sekä ylläpitää ajantasaista tietoa lentokoneen varustuksesta.
Koneeseen tehtävät modifikaatiot kävivät ilmi AeroDienstin luomasta huoltosuunnitelmasta, joka oli luotu Ilmavoimien vaatimusten mukaisesti. Poistuvista laitteista oli myös luotu selkeä lista, mutta lisättävistä laitteista tarkat tiedot laitteista saatiin vasta ensimmäisen koneen huollon aikana. Kaikkia lisättäviä laitteita ei laiterakenteeseen lisätty, vaan jokaiselle laitteelle tehtiin arviointi yksilövalvonnan tarpeellisuudesta. Positiomerkintä vanhassa laiterakenteessa on juoksevaan numerointiin perustuva. Uudessa positiomerkinnässä lähtökohtana on, että laitteen voi paikallistaa lentokoneessa ilman aiempaa tuntemusta laitteesta tai perehtymistä huoltokirjallisuuteen. Paikallistamiseen riittää käytettävissä oleva runkokaarikartta. Positioiden päivityksessä valtaosalle laitteista sijainti täytyi varmistaa käyttämällä apuna varaosakuvastoa sekä huolto-ohjekirjallisuutta, minkä vuoksi kaikista laitteista ei absoluuttisesti tarkkaa sijaintia ollut mahdollista varmistaa. Siispä tyydyttiin likimääräiseen sijaintiin, jonka tarkkuus on arviolta noin ±20 tuumaa.
Puolustusvoimien pääesikunta on myöntänyt opinnäytetyölle tutkimusluvan asiakirjanumerolla AN17184, jossa on annettu ehdot ja vaatimukset julkaistavasta opinnäytetyöraportista. Opinnäytetyön tuloksena luotu uudistettu laiterakenne, raportin kappaleet 4.4 ja 5 sekä liitteet 3 ja 4 toimitetaan ainoastaan Ilmavoimille, koska ne ovat turvaluokitukseltaan ST IV (käyttö rajoitettu).