”EN MÄ KOE, ET SITÄ OIS HIRVEESTI TARVINNU SUUNNITELLA” – Huoltajien kokemuksia varhaiskasvatuksen palvelusuunnittelusta ja ohjauksesta
Helminen, Kirsti (2018)
Helminen, Kirsti
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802062082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802062082
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuspalveluja saavien lasten huoltajilla on varhaiskasvatuksen palvelusuunnittelusta ja ohjauksesta. Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia kokemuksia huoltajilla on asiakasosallisuudesta palvelusuunnittelussa ja ohjauksessa, millaiset tekijät huoltajien kokemusten ja näkemysten mukaan edistävät ja estävät asiakasosallisuutta ja mikä merkitys palvelusuunnittelulla ja ohjauksella on huoltajille. Lisäksi selvitettiin toiveita kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla ja analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten mukaan asiakasosallisuus mahdollistui palvelusuunnittelussa tieto-, suunnittelu- ja päätösosallisuuden kohdalla. Osallisuutta edistivät esimerkiksi toimiva yhteistyö ja vuorovaikutus sekä varhaiskasvatuspalvelun saatavuus. Osallisuutta estivät esimerkiksi yhteistyön ja vuorovaikutuksen haasteet sekä palvelun saatavuuden haasteet. Tulosten mukaan asiakasosallisuus mahdollistui palveluohjauksessa tieto-osallisuuden kohdalla. Osallisuutta edistivät esimerkiksi palveluohjauksen saavutettavuus sekä tiedon ja tuen saaminen. Osallisuutta estivät esimerkiksi tiedon puute sekä tiedon saamisen ja käytettävyyden haasteet. Arviointiosallisuus ei mahdollistunut palvelusuunnitteluun ja ohjaukseen liittyen lainkaan. Tulosten mukaan palvelusuunnittelun merkitys huoltajille on lapselle saatava varhaiskasvatuspaikka ja palveluohjauksen merkitys tiedon ja tuen saaminen varhaiskasvatuspalvelussa toimimiseen ja asiointiin.
Opinnäytetyön tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää palvelusuunnittelun ja ohjauksen kehittämisessä.
Tulosten mukaan asiakasosallisuus mahdollistui palvelusuunnittelussa tieto-, suunnittelu- ja päätösosallisuuden kohdalla. Osallisuutta edistivät esimerkiksi toimiva yhteistyö ja vuorovaikutus sekä varhaiskasvatuspalvelun saatavuus. Osallisuutta estivät esimerkiksi yhteistyön ja vuorovaikutuksen haasteet sekä palvelun saatavuuden haasteet. Tulosten mukaan asiakasosallisuus mahdollistui palveluohjauksessa tieto-osallisuuden kohdalla. Osallisuutta edistivät esimerkiksi palveluohjauksen saavutettavuus sekä tiedon ja tuen saaminen. Osallisuutta estivät esimerkiksi tiedon puute sekä tiedon saamisen ja käytettävyyden haasteet. Arviointiosallisuus ei mahdollistunut palvelusuunnitteluun ja ohjaukseen liittyen lainkaan. Tulosten mukaan palvelusuunnittelun merkitys huoltajille on lapselle saatava varhaiskasvatuspaikka ja palveluohjauksen merkitys tiedon ja tuen saaminen varhaiskasvatuspalvelussa toimimiseen ja asiointiin.
Opinnäytetyön tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää palvelusuunnittelun ja ohjauksen kehittämisessä.