Liiketoiminnan tehostaminen markkinoinnin suunnittelun avulla : Case: Ylläksen konetyö Oy
Jalkanen, Tiia (2018)
Jalkanen, Tiia
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802062052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802062052
Tiivistelmä
Markkinoinnin suunnittelu on tärkeässä roolissa onnistuneen liiketoiminnan tukemiseksi. Mikroyrityksen, kuten tämän opinnäytetyön toimeksiantajan Ylläksen konetyö Oy:n, on haastavaa löytää aikaa liiketoiminnan, saati markkinoinnin systemaattiseen suunnitteluun. Tässä opinnäytetyön tarkoitus on tehdä kohdeyritykselle markkinointisuunnitelma sen liiketoiminnan tueksi ja edistämiseksi. Toimeksiantaja on pääasiassa Kolarissa ja Kittilässä liiketoimintaa harjoittava koneurakointiyritys. Ylläksen konetyön Oy:n yksi tärkeä ominaisuus on liikkuvuus, sillä se tarjoaa myös maatalousurakointipalveluja, kuten esimerkiksi kalkinlevitystä ympäri Lapin aluetta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja löytää sopivimmat markkinointikeinot ja -työkalut yrityksen käyttöön. Opinnäytetyö toteutetaan laadullisen tutkimuksena ja tarkemmin ottaen sen lähestymistapana käytetään piirteitä niin tapaus- kuin toimintatutkimuksesta. Työn tärkeimmät tutkimuskysymykset ovat: Miten Ylläksen konetyö Oy:n tunnettuutta voidaan lisätä erityisesti lappilaisten ja kainuulaisten maatalousyrittäjien keskuudessa? Millä tavoin toimeksiantajan markkinointia voidaan kehittää? Mitkä ovat sopivimmat keinot ja työkalut yrityksen markkinointiin? Tutkimusmenetelminä käytetään haastattelua ja havainnointia. Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu business-to-business markkinointiin sekä suhdemarkkinointiin. Lisäksi tässä työssä hyödynnetään palvelujen markkinointiin, lähtötilanteen analysointiin sekä strategiaan liittyvää teoriaa.
Ensin analysointiin Ylläksen konetyö Oy:n lähtökohtatilanne ja tämän jälkeen suunniteltiin yrityksen strategiaa. Näiden pohjalta suunniteltiin markkinointitoimenpiteet yrityksen käyttöön. Kohdeyrityksen markkinointimix perustuu palveluun, hintaan, saatavuuteen, markkinointiviestintään sekä ihmisiin. Valmiiksi toimeksiantajan käyttöön suunnitellut toimenpiteet painottuvat markkinointiviestin-tään. Kohdeyrityksen tärkeimmät markkinointikeinot pohjautuvat erityisesti suhdemarkkinointiin ja verkostojen luomiseen sekä niiden ylläpitämiseen. Näitä keinoja pyrittiin tukemaan esimerkiksi perustamalla yritykselle Facebook-sivu ja luomalla sinne sidosryhmiä kiinnostavaa sisältöä. Tämän lisäksi yrityksen on tarkoitus hankkia yritystarrat kalustoonsa. Näiden keinojen avulla pyritään saamaan yritykselle näkyvyyttä ja lisäämään sen tunnettuutta. Lisäksi yritykselle suunniteltiin kaksi mainosta sen kevät- ja kesäajan liiketoiminnan edistämiseksi.
Kohdeyrityksen markkinointia voidaan edistää tuottamalla markkinointimateriaalia helppokäyttöisten ilmaisohjelmien avulla. Opinnäytetyön aikana ilmenneitä jatkotutkimusmahdollisuuksia ovat esimerkiksi markkinatutkimuksen tekeminen, verkkosivujen perustaminen ja niiden vaikutuksen sekä nykyisen markkinointisuunnitelman toimenpiteiden onnistumisen tutkiminen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja löytää sopivimmat markkinointikeinot ja -työkalut yrityksen käyttöön. Opinnäytetyö toteutetaan laadullisen tutkimuksena ja tarkemmin ottaen sen lähestymistapana käytetään piirteitä niin tapaus- kuin toimintatutkimuksesta. Työn tärkeimmät tutkimuskysymykset ovat: Miten Ylläksen konetyö Oy:n tunnettuutta voidaan lisätä erityisesti lappilaisten ja kainuulaisten maatalousyrittäjien keskuudessa? Millä tavoin toimeksiantajan markkinointia voidaan kehittää? Mitkä ovat sopivimmat keinot ja työkalut yrityksen markkinointiin? Tutkimusmenetelminä käytetään haastattelua ja havainnointia. Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu business-to-business markkinointiin sekä suhdemarkkinointiin. Lisäksi tässä työssä hyödynnetään palvelujen markkinointiin, lähtötilanteen analysointiin sekä strategiaan liittyvää teoriaa.
Ensin analysointiin Ylläksen konetyö Oy:n lähtökohtatilanne ja tämän jälkeen suunniteltiin yrityksen strategiaa. Näiden pohjalta suunniteltiin markkinointitoimenpiteet yrityksen käyttöön. Kohdeyrityksen markkinointimix perustuu palveluun, hintaan, saatavuuteen, markkinointiviestintään sekä ihmisiin. Valmiiksi toimeksiantajan käyttöön suunnitellut toimenpiteet painottuvat markkinointiviestin-tään. Kohdeyrityksen tärkeimmät markkinointikeinot pohjautuvat erityisesti suhdemarkkinointiin ja verkostojen luomiseen sekä niiden ylläpitämiseen. Näitä keinoja pyrittiin tukemaan esimerkiksi perustamalla yritykselle Facebook-sivu ja luomalla sinne sidosryhmiä kiinnostavaa sisältöä. Tämän lisäksi yrityksen on tarkoitus hankkia yritystarrat kalustoonsa. Näiden keinojen avulla pyritään saamaan yritykselle näkyvyyttä ja lisäämään sen tunnettuutta. Lisäksi yritykselle suunniteltiin kaksi mainosta sen kevät- ja kesäajan liiketoiminnan edistämiseksi.
Kohdeyrityksen markkinointia voidaan edistää tuottamalla markkinointimateriaalia helppokäyttöisten ilmaisohjelmien avulla. Opinnäytetyön aikana ilmenneitä jatkotutkimusmahdollisuuksia ovat esimerkiksi markkinatutkimuksen tekeminen, verkkosivujen perustaminen ja niiden vaikutuksen sekä nykyisen markkinointisuunnitelman toimenpiteiden onnistumisen tutkiminen.