Toiminnanohjausjärjestelmien hyödyntäminen kaupan arvoketjussa
Nyman, Päivi (2018)
Nyman, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802062044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802062044
Tiivistelmä
Alati sähköistyvässä ja kansainvälistyvässä maailmassa tarvitaan kaupankäynnin tehostamiseen uusia menetelmiä. Toiminnanohjausjärjestelmät mahdollistavat yritysten toiminnan tehostamisen niin ajankäytöllisesti, kustannuksellisesti, kuin tarkemman ennustettavuudenkin osalta. Toiminnanohjausjärjestelmät nivovat yhteen tietokantaan koko tuotteen elinkaareen kohdistetut toiminnot aina tuotannon suunnittelusta valmiiseen tuotteeseen loppukäyttäjälle asti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli mieltää kaupan alan prosessien mahdollisuudet toiminnanohjausjärjestelmien käytössä ja sisäistää niiden tuoma tehokkuus yrityksen toimintaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kohdeyrityksen myymäläjärjestelmän käytön ongelmatilanteita ja löytää mahdollisia puutoksia myymäläjärjestelmän toiminnoista kohdeyrityksen tuotekehityksen pohjaksi.
Toiminnanohjausjärjestelmien käyttöä on pohdittu nimenomaisesti kaupan alalle suunnattujen myymäläjärjestelmien käytön osalta. Opinnäytetyössä aloitetaan toiminnanohjausjärjestelmän käsitteestä ja toiminnanohjausjärjestelmien synnystä. Tutkitaan toiminnanohjausjärjestelmän eri osa-alueita kaupan alan prosessien käytössä ja miten siihen liitettävät muut ohjelmat tuovat automatisoitua pohjaa yrityksen arjen toiminnoille. Lisäksi pohditaan tehostamisen menetelmiä Lean-toimintafilosofian avulla, sekä RFID-tekniikkaa hyödyntämällä. Ydinajatuksena on asiakaslähtöinen kaupan arvoketju. Teoriaosuuden lopussa pohditaan yritysten lähitulevaisuuden toiminnan kehitystä verkkokaupan kasvun ja uusien teknologisten ratkaisujen ja analytiikan hyödyntämisen avulla.
Tämän opinnäytetyön tutkimus suoritettiin suomalaiselle ohjelmistopalveluyritykselle, joka tuottaa kaupankäynnin ratkaisuja muun muassa palvelualalle ja teollisuudelle. Kohdeyrityksen ohjelmistopalveluihin kuuluvat esimerkiksi tilaus-toimitusprosessin, digitaalisen markkinoinnin, asiakaskokemuksen ja integraatiopalveluiden ohjelmistoja ja konsultointia. Tutkimusmenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin kohdeyrityksen asiakasyritysten toimipisteissä nimettömästi. Autenttisen ympäristön käyttö teemahaastatteluissa oli tarkoitus auttaa haastateltavaa mieltämään käytännön tilanteet ja niissä mahdollisesti vastaan tulevat ongelmat myymäläjärjestelmän käytössä. Teemahaastattelun avulla pyrittiin lisäksi löytämään myymäläjärjestelmästä vielä puuttuvia toimintoja.
Tutkimustulosten mukaan suurimmat haasteet myymäläjärjestelmän tehokkaalle käytölle oli henkilöstön saaman koulutuksen puute asiakasyrityksissä, sekä tiedonkulun vajaavaisuus kohdeyritykseltä myymäläjärjestelmän käyttäjälle asti asiakasyrityksissä. Nämä kaksi tekijää yhdessä aikaansaivat myymäläjärjestelmän vajaakäyttöä. Heikon tiedonkulun vuoksi myymäläjärjestelmää pidettiin vanhanaikaisena, koska uusista päivityksistä ei tiedetty, ja vajaakäyttöä aiheutui osaamattomuuden vuoksi. Parannusehdotuksina esitettiin jälkimarkkinointihenkilöä kohdeyritykselle suorittamaan asiakaskierroksia ja markkinointia mm. koulutuspäivien muodossa. Suurimmat kehityskohteet toimintojen ongelmatilanteissa olivat tavaran siirtojen käsittelyssä ja inventaarioiden sujuvuudessa. Näihin ehdotettiin uutta siirtomenetelmää ja uusia monikäyttöisiä PDA-laitteita.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli mieltää kaupan alan prosessien mahdollisuudet toiminnanohjausjärjestelmien käytössä ja sisäistää niiden tuoma tehokkuus yrityksen toimintaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kohdeyrityksen myymäläjärjestelmän käytön ongelmatilanteita ja löytää mahdollisia puutoksia myymäläjärjestelmän toiminnoista kohdeyrityksen tuotekehityksen pohjaksi.
Toiminnanohjausjärjestelmien käyttöä on pohdittu nimenomaisesti kaupan alalle suunnattujen myymäläjärjestelmien käytön osalta. Opinnäytetyössä aloitetaan toiminnanohjausjärjestelmän käsitteestä ja toiminnanohjausjärjestelmien synnystä. Tutkitaan toiminnanohjausjärjestelmän eri osa-alueita kaupan alan prosessien käytössä ja miten siihen liitettävät muut ohjelmat tuovat automatisoitua pohjaa yrityksen arjen toiminnoille. Lisäksi pohditaan tehostamisen menetelmiä Lean-toimintafilosofian avulla, sekä RFID-tekniikkaa hyödyntämällä. Ydinajatuksena on asiakaslähtöinen kaupan arvoketju. Teoriaosuuden lopussa pohditaan yritysten lähitulevaisuuden toiminnan kehitystä verkkokaupan kasvun ja uusien teknologisten ratkaisujen ja analytiikan hyödyntämisen avulla.
Tämän opinnäytetyön tutkimus suoritettiin suomalaiselle ohjelmistopalveluyritykselle, joka tuottaa kaupankäynnin ratkaisuja muun muassa palvelualalle ja teollisuudelle. Kohdeyrityksen ohjelmistopalveluihin kuuluvat esimerkiksi tilaus-toimitusprosessin, digitaalisen markkinoinnin, asiakaskokemuksen ja integraatiopalveluiden ohjelmistoja ja konsultointia. Tutkimusmenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin kohdeyrityksen asiakasyritysten toimipisteissä nimettömästi. Autenttisen ympäristön käyttö teemahaastatteluissa oli tarkoitus auttaa haastateltavaa mieltämään käytännön tilanteet ja niissä mahdollisesti vastaan tulevat ongelmat myymäläjärjestelmän käytössä. Teemahaastattelun avulla pyrittiin lisäksi löytämään myymäläjärjestelmästä vielä puuttuvia toimintoja.
Tutkimustulosten mukaan suurimmat haasteet myymäläjärjestelmän tehokkaalle käytölle oli henkilöstön saaman koulutuksen puute asiakasyrityksissä, sekä tiedonkulun vajaavaisuus kohdeyritykseltä myymäläjärjestelmän käyttäjälle asti asiakasyrityksissä. Nämä kaksi tekijää yhdessä aikaansaivat myymäläjärjestelmän vajaakäyttöä. Heikon tiedonkulun vuoksi myymäläjärjestelmää pidettiin vanhanaikaisena, koska uusista päivityksistä ei tiedetty, ja vajaakäyttöä aiheutui osaamattomuuden vuoksi. Parannusehdotuksina esitettiin jälkimarkkinointihenkilöä kohdeyritykselle suorittamaan asiakaskierroksia ja markkinointia mm. koulutuspäivien muodossa. Suurimmat kehityskohteet toimintojen ongelmatilanteissa olivat tavaran siirtojen käsittelyssä ja inventaarioiden sujuvuudessa. Näihin ehdotettiin uutta siirtomenetelmää ja uusia monikäyttöisiä PDA-laitteita.