Bilimport från Tyskland: Hur lönsamt är det? : Skapandet av privatpersonens kompletta online-guide till bilimport
Engström, Oliver (2018)
Engström, Oliver
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802052029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802052029
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli luoda ruotsinkielinen verkkotietokanta, verkkosivun muodossa, joka sisältää yksityishenkilön kaikki tarvittavat tiedot käytetyn auton tuonnista Saksasta. Osa näistä tiedoista on markkinatutkimus, joka yrittää vastata siihen, kannattaako tuonti ylipäätään, ja siinä tapauksessa, minkä automallien tuonti on kannattavinta.
Teoriaosassa tutkitaan miten verkkosivua rakennetaan kättäjäystävälliseksi ja tehokkaaksi. Verkkosivun sisältö käsittelee ajoneuvoveroa ja autoveroa, sekä tuontiprosessia ja kannattavuutta.
Empiirinen tutkimus koostuu markkinatutkimuksesta. Tutkimus analysoi erilaisia automalleja, jotka ovat verohallinnon tilaston mukaan suosittuja tuontiobjekteja. Automalleja on tutkittu mobile.de- ja nettiauto.com-sivustoilla, jotka edustavat saksan ja suomen markkinoita. Verohallinnon tilaston avulla automallien verotusarvo ja autovero on laskettu. Näiden perusteella tuonnin kannattavuus on arvioitu.
Tutkimuksen tulos osoittaa, että eri automallien tuonnin kannattavuus eroaa paljon toisistaan, ja ettei aina kannata tuoda autoa Saksasta. Yleisesti kalliimpia ja isompia autoja kannattaa tuoda, mutta poikkeuksia löytyy paljon. Joka tapaus täytyy siis tutkia erikseen. Tutkimus osoittaa kuitenkin, että kompakti-maastoautojen tuonti on kannattavinta.
Työn lopussa esitetään malli suunnittelemastani verkkosivusta teorian ja empirian yhdistämiseksi. Malli antaa kuvan sen sisällöstä ja ulkonäöstä.
Teoriaosassa tutkitaan miten verkkosivua rakennetaan kättäjäystävälliseksi ja tehokkaaksi. Verkkosivun sisältö käsittelee ajoneuvoveroa ja autoveroa, sekä tuontiprosessia ja kannattavuutta.
Empiirinen tutkimus koostuu markkinatutkimuksesta. Tutkimus analysoi erilaisia automalleja, jotka ovat verohallinnon tilaston mukaan suosittuja tuontiobjekteja. Automalleja on tutkittu mobile.de- ja nettiauto.com-sivustoilla, jotka edustavat saksan ja suomen markkinoita. Verohallinnon tilaston avulla automallien verotusarvo ja autovero on laskettu. Näiden perusteella tuonnin kannattavuus on arvioitu.
Tutkimuksen tulos osoittaa, että eri automallien tuonnin kannattavuus eroaa paljon toisistaan, ja ettei aina kannata tuoda autoa Saksasta. Yleisesti kalliimpia ja isompia autoja kannattaa tuoda, mutta poikkeuksia löytyy paljon. Joka tapaus täytyy siis tutkia erikseen. Tutkimus osoittaa kuitenkin, että kompakti-maastoautojen tuonti on kannattavinta.
Työn lopussa esitetään malli suunnittelemastani verkkosivusta teorian ja empirian yhdistämiseksi. Malli antaa kuvan sen sisällöstä ja ulkonäöstä.